Na 12 jaar ellende...en na 14 jaar ellende

scorpioen
Topic Starter
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#1 , 26 jul 2007 11:06

Na de schorsing komt nog de eventuele nietigverklaring.

Of u schade lijdt en hoeveel hangt af van het feit of de vergunning ook vernietigd wordt.

Na de vernietiging kan u uw schade verhalen op degene die een fout beging. Dit kan de overheid zijn die de onwettige vergunning toekende, maar ook de architect, of zelfs u. Alles hangt af van de feiten. Het is zelfs mogelijk dat u door de uitreiking van de onwettelijke vergunning geen schade geleden hebt, maar dat die schade een andere oorzaak heeft.

scorpioen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Topic Starter
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2007 23:34

U vindt wetgeving terug op de volgende sites:

http://www.cass.be/wet/wet.htm

http://reflex.raadvst-consetat.be/reflex/?page=chrono

scorpioen

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#3 , 27 okt 2007 15:54

De Raad van State heeft hun verzoek inzake schorsing onontvankelijk verklaard, de nietig verklaring kan echter nog jaren op zich laten wachten. Er is echter nog de zaak bij de Rechtbank van 1 ste aanleg (kort geding) die eind oktober zal uitspraak doen. Zou de rechter 1 ste aanleg onze werken nog stilleggen (tot uitspraak nietigverklaring) nu hij het vonnis van de RvS kent? Indien ja, is dat voor ons een ramp omdat wij reeds zijn beginnen bouwen en onze woning waarin we nu wonen ondertussen verkocht is. Ik begrijp die mensen niet, tja jaloezie zeker....
Beter laat dan nooit;

Verwerpt de Raad van State de vordering tot schorsing, dan is het gezag van gewijsde van het arrest beperkt tot de partijen. Dit betekent dat de burgerlijke rechter niet gebonden wordt door een verwerpingsarrest (zie AR 96/1412/C).

Reclame

djanodive
Berichten: 326

#4 , 30 apr 2008 16:14

"De Raad van State heeft hun verzoek inzake schorsing onontvankelijk verklaard, de nietig verklaring kan echter nog jaren op zich laten wachten."

Ik weet nu niet zoveel over de Raad van State, maar ik vermoed dat als ze hun bezwaar onontvankelijk verklaarden, dat er zelfs nooit een nietigverklaring zal volgen. Want anders zou men de vergunning tijdelijk schorsen om u te beletten om verder te bouwen, zodat u ondertussen niet nog meer schade kan aanrichten.

Maar ik weet dit niet zeker.

Hou ons nu ondertussen op de hoogte,

PS Wat waren trouwens de bezwaren, want op basis daarvan kan je ook al een beetje weten of het er hééél slecht kan uitzien of slecht.

Want stel nu dat hun bezwaar ivm een aangebouwde carport zou zijn, dan zijn de eventuele financiële gevolgen veel miner dan wanneer hun bezwaar zou zijn dat er op die grond geen woning zou mogen gebouwd worden...

djanodive
Berichten: 326

#5 , 01 jun 2008 14:44

Zoals ik al zei: indien een instantie een bezwaar onontvankelijk verklaard, wil dit in principe zeggen dat dhet bezwaar of de reden van het bezwaar niet voldoen aan de voorwaarden om dit bezwaar in te dienen bij die instantie. Zoiets.

Vb. je dient een bezwaar in tegen een bouwvergunning bij een beroepsinstantie die handelt over de slechte kwaliteit van het oppervlakte water in de Ardennen, dan kan je een brief krijgen waarin gemeld word dat het onontvakelijk verklaard word omdat die instantie dergelijke materie niet tot haar bevoegdheden heeft. Ze kan dus ook nooit iets nietig verklaren in uw zaak, want daarvoor moet het ezwaar ontvankelijk zijn, of weerhouden worden. Wat daarna volgt zie je dan wel.

Dus ik denk dat de Raad van State gezegd heeft dat ze niet bevoegd zijn, of dat hun bezwaar niet voldeet aan de norm of aan de geldende termijnen om het bezwaar in te dienen, ...

Dus daar moet je mijn insziens niet bang voor zijn.

Het kan toch niet moeilijk zijn om te weten te komen of het hier gaat over bouwgrond of geen bouwgrond??

En wat betreft die inkijk in de woning van de buren: als jullie een raam ingeplant hebben bijvoorbeeld aan de gevel die zicht heeft op de badkamer van de buren, dan kan je dat raam op de verdieping alsnog wegdoen indien het niet zou mogen.

Wat ik nu wel zie is dat het de 'schrsing' is die onontvakeljik is verklaard, wat niet wil zeggen dat ze inderdaad niet nietig kan verklaard worden (de Raad van State kan zo de stap van de schorsing overslaan en onmiddellijk nietig verklaren). Op die manier bekeken, zou ik het ook weer niet weten.

Maar ik zou zeker niet vroeger beginnen bouwen als de bouwvergunning zelf nog niet goed gekeurd is door de gemeente en de provincie (indien dat nodig is). Als je zeker bent dat het bouwgrond is, maar dan bedoel ik echt 1000% zeker, dan zou ik er aan beginnen (als dit wettelijk mag - ik vermoed van wel, want de Raad van State heeft nu net die schorsing (stilleg van de werken) onontvankelijk verklaard). Want de reden van een schorsing is volgens mij nog altijd om erger te voorkomen. En blijkbaar gaat men ervanuit (das toch mijn visie) dat het allemaal zo erg niet kan zijn.

Ik begrijp op het eerste gezicht niet goed dat jullie je centjes gebruiken voor een dure advokaat. Vergeet niet dat de gemeente de bouwvergunning afleverde en dat die goedgekeurd (klopt dit?) is voor die welbepaalde woning op die welbepaalde plaats.

Die bouwvergunning word aangevochten door de buurman, maar daar ben jij volgens mij niet bij betrokken. De gemeente zal zijn beslissing tot goedkeuring van de bouwvergunning wel verdedigen bij de rechtbanken en dergelijke. Zij hebben immers die uitspraak gedaan en niet jij. Dus laat hen maar dat geld uitgeven.

En laatste vraag is uiteraard of je er nog graag zal wonen, na alles wat er nu gebeurt. Zou je er nog graag tussenuit glippen en de grond verkopen om elders diezelfde woning te bouwen? Of zal je van die buurman niet teveel last meer hebben?

Want mijn ouders zijn hun ganse leven gekloot geweest door de buren en ik kan u vertellen dat dit niet leuk is, ook al doe je neits verkeerd.

Alles hangt natuurlijk af van hoeverre je de buren visueel of auditief kan zien, horen, moeten ze tot bij jou om de haag te scheren, ...

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 28 jan 2011 13:53

En waar staat dan dat het een tuingrond is?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 jan 2011 14:43

En die buur die de klacht heeft ingediend? hij heeft toch ook een woning op zijn grond staan? Staat zijn pand dan ook op tuingrond?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 jan 2011 17:23

Link naar het arrest? Is het al gepubliceerd?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 28 jan 2011 19:47

Volgens mij niet aan de notaris om dat te doen., tenzij de grond als bouwgrond in de akte is beschreven. Het is de gemeente en de verkoper die in de fout zijn gegaan. Het is niet omdat het tuingrond was dat het niet mocht verkocht worden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 28 jan 2011 22:48

Welke verkavelingvoorschriften zijn niet gerespecteerd? Die overtredingen moeten toch expliciet vermeld worden?
Dat is toch 100 percent controleerbaar?
Gebeurt wel meer dat een gemeente een loopje neemt met de verkavelingsvoorschriften met nare gevolgen voor de betrokkene indien men op de "verkeerde" personen botst.
U kan trachten de gemeente aansprakelijk te stellen maar als het werkelijk een overtreding van de verkavelingsvoorschriften betreft bent uzelf ook medeplichtig en dus betrokken met alle gevolgen vandien.

Mijn buikgevoel vertelt me dat uw grond wel bouwgrond is, anders zou dat niet ik de akte staan, maar dat uw woning (geheel of gedeeltelijk) buiten de verplichte bouwzone (op het perceel) werd opgericht (in het "tuingedeelte" van uw perceel) en daardoor te dicht bij de buur staat....wat dan ook zijn toorn zou kunnen verklaren.

In onze verkaveling waren er zo 2 gevallen. Uiteindelijk is het ene huis volledig afgebroken, het andere gedeeltelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Topic Starter
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 jan 2011 12:25

De oplossing zou kunnen zijn: wijziging verkavelingsvergunning aanvragen en daarna een regularisatievergunning (bouwvergunning) voor de woning aanvragen.

Wie er een fout begaan heeft valt moeilijk te zeggen zonder grondige studie van het volledige dossier. Dat kan de gemeente zijn die de bouwvergunning verleend heeft of de notaris. Hangt er ook van af op welke informatie deze diensten zich gebaseerd hebben en of zij hierop mochten vertrouwen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 25 feb 2011 15:19

"Aangezien voor het perceel waarop het bestreden besluit betrekking heeft, door de voormelde verkavelingsvergunning van 7 januari 1963, niet in woningbouw maar in “tuinbouw” is voorzien, kan dit perceel niet als een onbebouwde kavel in de zin van de voormelde bepaling worden begrepen. De omstandigheid dat geen enkele eigenaar van het kwestieuze perceel zich gemeld heeft bij het college van burgemeester en schepenen binnen een termijn van 90 dagen na 1 mei 2000, bracht derhalve niet het verval van de meer vermelde verkavelingsvergunning voor het kwestieuze perceel in toepassing van artikel 192, § 2 DRO met zich mee. De verwerende partij is er in het bestreden besluit ten onrechte van uitgegaan dat het kwestieuze perceel niet “binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet-vervallen verkaveling” is gelegen, minstens heeft zij in het bestreden besluit niet aangegeven op welke goede gronden zij daartoe heeft kunnen besluiten."

M.a.w. de gemeente heeft het begrip 'onbebouwde kavel' verkeerd geïnterpreteerd.

De eventuele afbraak is een andere zaak.
"Na een vernietigingsarrest van de Raad van State, waarbij de onwettigheid van een vergunning wordt vastgesteld, is de eiser er verder van ontslagen die onwettigheid te bewijzen. De burgerlijke rechter, die uitspraak doet over een vordering tot schadevergoeding, is gebonden door het oordeel van de Raad van State en moet besluiten dat de gemeente een fout heeft begaan."
"De benadeelde derde kan dezelfde herstelmaatregelen vorderen als de overheid. Het gaat in zijnen hoofde om schadeloosstelling in natura van burgerrechtelijke aard. Er moet stedenbouwkundige schade voorhanden zijn in de vorm van geheel of gedeeltelijk verlies van een voordeel, veroorzaakt door het bestaan van de betwiste constructie of het betwiste gebruik. De nv ondergaat als patrimoniumvennootschap een patrimoniale minderwaarde door de gezichts-, lawaai-, en lichthinder, die de wederrechtelijk uitgevoerde werken voor haar kasteel en kasteeldomein meebrengen."
"Ook i.v.m. de bouwmisdrijven geldt de regel volgens welke, bij toepassing van art. 1382 BW, het herstel in natura in principe voorrang moet krijgen op het herstel bij equivalent. Dat principe wordt echter begrensd door het verbod van rechtsmisbruik, dat zich o.m. kan voordoen bij schending van het evenredigheidsbeginsel. Een afbraak van de koelinstallatie zou door een gedwongen tijdelijke stillegging van de activiteiten voor de werking en de financiën van het A.Z. gevolgen hebben die totaal buiten verhouding zijn tot het voordeel dat de eiseres eruit kan halen. Het herstel in de vorige toestand wordt dus niet toegewezen." (Gent 19 juni 2009, TROS-Nieuwsbrief 2009 (samenvatting VEKEMAN, R.), afl. 7, 9)

M.a.w. ze gaan niet toestaan dat heel de constructie moet worden afgebroken wanneer dat er rechtsmisbruik is in hoofde van de derde die de herstelmaatregel eist.

Wat zegt uw advocaat?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#13 , 18 jun 2011 21:02

Wat zegt je advocaat?

Linkhout
Berichten: 1

#14 , 12 mei 2015 18:03

Beste Dinky,

Ik ben al heel dikwijls van plan geweest om jou te schrijven.
Wij zitten namelijk ook in een jarenlange strijd...
Hoe is het nu verder met jullie verlopen?

Met vriendelijke groeten,

CBuster
Berichten: 12

#15 , 19 mei 2015 13:13

Als het college van burgemeester en schepenen een fout maakt (bij het verlenen van een vergunning), wie kan men daar aansprakelijk voor stellen voor de geleden schade (art 1382-1383)?
Dus stel er is een fout gemaakt, er is een verband tussen de fout en de schade: wie moet men aanspreken om de kosten tgv de schade vergoed te krijgen?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”