Vredegerecht en wijkagent

Justis
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vredegerecht en wijkagent

#1 , 04 jun 2020 18:04

Besten,

bij een zaak voor het vredegerecht aangaande een burentwist werd door mijn buurvrouw regelmatig de wijkagent naar mijn thuis gestuurd.
Telkens kwam de wijkagent maar stelde vast dat alles volgens eerdere afspraken werd uitgevoerd,zoals de vrederechter had vooropgesteld maar waarbij er geen uitspraak werd gedaan.
Mijn buurvrouw wil echter van geen wijken weten en wil een "echte" procedure opstarten voor het vredegerecht.
De wijkagent kan haar niet op andere gedachten brengen en zegt dat we te maken hebben met een onverzettelijk iemand.
Uit de vorige verschijning voor de vrederechter in Oudenaarde weet ik dat de rechter de buurvrouw serieus aanmaande tot rustigheid en kalmte.
Ik schikte mij naar de kleine vraag van de vrederechter. Dit alles om menselijk te blijven en conflicten te vermijden.
Nu start ze wellicht alweer een procedure.
Mijn enige vraag die ik heb is ; de wijkagent stelde mijn verzoenende akties telkens vast, hij stelde tevens enkele pestgedragingen door de buurvrouw naar mij toe vast. En dan nu de vraag ; mag ik de wijkagent mee uitnodigen naar het vredegerecht tijdens de zitting? Hij hoeft daar uitsluitend zijn relaas te doen en zijn vaststellingen uit de doeken te doen.
Ik ervaar uit de vorige procedure dat de vrederechters vaak veel niet geloven van de beide partijen die voor hen staan. Het welles-nietes spel dus.
Graag advies of ervaringen hiermee. Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5409

#2 , 04 jun 2020 18:14

Een wijkagent mag enkel vaststellingen doen en bemiddelen. Hij mag geen beslissingen afdwingen, daarvoor is er de rechtbank. De wijkagent “moet” zijn vaststellingen noteren in een PV. Zijn er PC s opgemaakt? De rechter kan de agent oproepen als getuige als m dat relevant lijkt.

Kan je ev iets specifieker zijn over het twistpunt dat de buurvrouw met jullie heeft? Misschien volstaat het niet om alleen maar “verzoenend” te zijn. Bv onvergunde terrasuitbouw met flagrante inkijk tot gevolg of ramen die in strijd zijn met de regels op lichten en zichten.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 04 jun 2020 18:21

heb zo een vermoeden dat als uw buurvrouw wel degelijk een zaak start bij het vredegerecht dat u zich wel eens zou kunnen beroepen op "tergend en roekeloos" geding

Reclame

Justis
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2020 20:39

Sirkii wat bedoel je met pc's? Volgende week komt de wijkagent, moet hij een PV maken? Moet hij een relaas van de feiten en het vastgestelde pestgedrag van mijn buurvrouw noteren? Kan ik dit gebruiken op een vredegerecht? Ik heb hier geen ondervinding mee. Thx.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 04 jun 2020 20:48

Wijkinspecteur zou van die feiten een melding moeten gemaakt hebben.
Vrederechter kan die meldingen opvragen - vraag aan die wijkinspecteur al de volgnummers al eens op - mogelijk krijgt u ook de tekst (niet zeker).
Politie mag zomaar niet getuigen bij vrederechter slecht na toelating magistraat openbaar ministerie (PdK).

https://www.politie.be/5369/vragen/aang ... -een-kopie
en ook
https://www.om-mp.be/nl/uw-om/parketten ... verzoening

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2020 21:11

#5 Inderdaad een zeer correcte reactie.
U verwijst naar de volgnummers ( gewoonlijk krijgt men een briefje met de nummer ), dus bij de vrederechter die nummers zeker indienen of naar verwijzen.

Sirkii
Berichten: 5409

#7 , 05 jun 2020 11:58

Niet pc maar natuurlijk pv (c en v staan naast elkaar ...

jef007
Berichten: 1683

#8 , 05 jun 2020 12:02

is moeilijk met dikke vingers, sorryyyy

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”