Deontologie advocaten

CharlineJansen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Deontologie advocaten

#1 , 25 mei 2020 10:42

Geachte


Ik stel mij de vraag bij volgende situatie:

Moeder en vader hebben jaren geleden een EOT opgesteld waarbij bepaald werd dat er onderhoudsgeld dient te worden betaald tot 25 jaar of tot einde van de studies van de kinderen. (kan gewijzigd worden bij ziekte etc.)

Vader wordt ernstig ziek en is niet in staat om zelf te communiceren, lastgeving aan de wettelijk samenwonende partner die alles instelt om vanaf 1 januari 2020 geen onderhoudsgeld meer te betalen aan de moeder ( voor nog 1 kind dat een tweede opleiding volgt nu).

Ik studeer zelf rechten op dit ogenblik en ik heb al veel dossiers gelezen op zomerstages maar nog nooit heb ik een advocate gezien die op zo'n ontzettend gemene manier de tegenpartij aanspreekt en neerhaalt. Dochter wordt neergezet als een egoïste die alleen aan haar zelf denkt, haar studies niet zou aankunnen omdat ze er 1,5 jaar langer over moet doen etc, los daarvan worden er ook tal van leugens bij verzonnen. Het kind (meerderjarig) wordt gebruikt als voorwerp om een punt te maken.

Uit schuldgevoelens en de druk dat vader elk ogenblik zou komen te overlijden schrijft dochter een emotionele en zeer persoonlijke brief aan vader om te voorkomen dat hij zou sterven met het gedacht dat zijn dochter niet om hem geeft (wat nooit zo geweest is want dochter heeft hem bezocht in ziekenhuis, bij hem thuis, ...). Deze brief wordt doorgegeven naar de advocate van vader die deze brief inscant en bezorgt aan tegenpartij, de moeder. De brief was na het harde verleden tussen vader en moeder het laatste wat zij kon lezen. Het was nooit de bedoeling dat iemand buiten dochter-vader deze brief zou lezen.

Ook worden er smsen tussen vader en dochter gebruikt door de advocaat van vader.

Mijn vraag is meer bepaald of een advocate zomaar een persoonlijke brief van de dochter (die geen partij is in geschil) mag meedelen aan de tegenpartij, de moeder. Ik dacht dat het briefgeheim sterker was en dit absoluut niet kon. Ook het gebruiken van smsen van een derde, de dochter in een geschil lijkt mij compleet verkeerd. Het recht op privacy lijkt mij toch duidelijk geschonden.

los van de kwestie begrijp ik dat men als advocaat zijn partij met alle macht wil verdedigen, maar een tegenpartij op een persoonlijk niveau proberen te kraken in elke brief lijkt me te ver te gaan. Ik sta nog niet in het praktijkveld maar hoop dat dit niet de dagelijkse praktijken zijn van meerdere advocaten.

(Er is op dit ogenblik nog geen rechtszaak aanhangig, DAVO is nu gecontacteerd na 6 maanden.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2020 11:22

Ik begrijp niet waarom de brief aan de advocate van de vader wordt overhandigd en niet aan de vader zelf, al dan niet persoonlijk. Dit is gewoon om problemen vragen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

CharlineJansen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2020 12:22

Ik begrijp niet waarom de brief aan de advocate van de vader wordt overhandigd en niet aan de vader zelf, al dan niet persoonlijk. Dit is gewoon om problemen vragen.
Mijn excuses ik heb het ongelukkig verwoord. De brief is met de post verstuurd naar het adres van de vader en enkel naar hem. Het is de vader die de brief van dochter aan zijn advocaat heeft gegeven om zo tegen de moeder te gebruiken. Wat eigenlijk geen bijdrage levert want in de brief staan enkel de emoties dat het kind voelt bij de ziekte van vader. Het is de advocate dat de brief ingescand heeft en naar moeder mee gestuurd.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”