advocaat worden met strafblad

studentadvocaat
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

advocaat worden met strafblad

#1 , 24 apr 2020 16:41

4 jaar geleden ben ik veroordeeld geweest met een gevangenisstraf van 5 jaar volledig met uitstel.
Nu zou ik in 1 jaar afstuderen(master rechten) en wil ik de eed afleggen en beginnen als advocaat-stagaire.
Ik kan vanaf nu mijn aanvraag herstel in eer indienen.
Moet ik uberhaupt een bewijs van goed gedrag en zeden neerleggen om advocaat te worden op de balie van antwerpen?
Op de website van de balie van brussel staat van wel maar op die van antwerpen vind ik niks.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 apr 2020 16:57

4 jaar geleden ben ik veroordeeld geweest met een gevangenisstraf van 5 jaar volledig met uitstel.
Nu zou ik in 1 jaar afstuderen(master rechten) en wil ik de eed afleggen en beginnen als advocaat-stagaire.
Ik kan vanaf nu mijn aanvraag herstel in eer indienen.
Moet ik uberhaupt een bewijs van goed gedrag en zeden neerleggen om advocaat te worden op de balie van antwerpen?
Op de website van de balie van brussel staat van wel maar op die van antwerpen vind ik niks.
Ja.

Zie art. 25 codex deontologie:

"De kandidaat-stagiair bevestigt bovendien schriftelijk aan de stafhouder dat er tegen hem nooit een gerechtelijke of strafrechtelijke veroordeling, een administratieve sanctie of een tuchtmaatregel werd genomen. Indien dat wel het geval is en de stafhouder vraagt meer informatie, verschaft hij die."

Dat gebeurt tot zover ik weet altijd via een uittreksel.

Overigens word je advocaat stagiair aan de balie.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

studentadvocaat
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 apr 2020 20:25

Ja dit artikel had ik ook gevonden maar vond het wat vaag. Betekent dit dat ik met een strafblad sowieso geen advocaat kan worden of dat ze het gewoon moeten bekijken dan.
En zou dit dan wel mogelijk zijn als ik herstel in eer heb gedaan en deze dus nog wel op mijn strafregister staan maar niet op mijn uitreksel model 1?

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”