Nieuwe wetten

Kloek
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Nieuwe wetten

#1 , 16 apr 2020 20:42

Ik heb deel uitgemaakt van een onderzoek en ben vrijgesproken omdat er geen wet was die me kom veroordelen.
Wel waren er feiten en heb ik me moeten verantwoorden op de rechtbank.

Stel er komt een nieuwe wet die dit wel kan. Kan ik dan voor dezelfde feiten terug opgeroepen worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 16 apr 2020 21:45

Als die wet met terugwerkende kracht wordt goedgekeurd wel, maar dat is echt extreem uitzonderlijk en vaak gewoon verboden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2020 22:11

Een strafwet werkt nooit retroactief.
Je kan enkel veroordeeld worden voor feiten die strafbaar waren toen je die feiten pleegde.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 apr 2020 09:59

Ik heb deel uitgemaakt van een onderzoek en ben vrijgesproken omdat er geen wet was die me kom veroordelen.
Wel waren er feiten en heb ik me moeten verantwoorden op de rechtbank.

Stel er komt een nieuwe wet die dit wel kan. Kan ik dan voor dezelfde feiten terug opgeroepen worden?
Als je voor die feiten definitief bent vrijgesproken door de rechtbank -vonnis in kracht van gewijsde gegaan is, in juridisch lingo- dan kan je voor dezelfde feiten ook niet meer (of verder) vervolgd worden.


Non bis in idem en vergelijkbare principes in het recht:
https://www.elfri.be/artikel/non-bis-in-idem

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”