beslag op huisraad - art 1408 niet beslagbare goederen

nekkerman
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

beslag op huisraad - art 1408 niet beslagbare goederen

#1 , 09 apr 2020 13:04

Art 1408 maakt gewag van onbeslagbare goederen die de beslagene nodig heeft om zijn beroep te kunnen uitoefenen tot een maximum van 2500 euro.
Ik heb een zelfstandige statuut zonder eigen btw nummer. Zal mijn zelfstandigheid aanvaard worden als "beroep" om onder art 1408 minstens mijn kantooruitrusting veilig te stellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 09 apr 2020 13:12

Welk statuut hebt u dan?

nekkerman
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2020 17:23

Ik ben zaakvoerder van een bedrijf. Vandaar ook mijn zelfstandigen statuut

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 apr 2020 17:47

Dat hangt er natuurlijk wat van af.

Je hebt enerzijds jouw persoonlijk vermogen en anderzijds het vermogen van het bedrijf - ik leid af dat het bedrijf in kwestie over rechtspersoonlijkheid en een BTW-nummer beschikt.

Als de kantooruitrusting deel uitmaakt van het vermogen van de rechtspersoon (het is dus gekocht 'op de zaak') en het is op dit vermogen dat beslag wordt gelegd, dan kan dit niet worden ingeroepen. Artikel 1408 Ger.W. beschermt enkel natuurlijke personen, en geen rechtspersonen;

Als de kantooruitrusting deel uitmaakt van het vermogen van de rechtspersoon en er wordt beslag gelegd op uw eigen vermogen (of vice versa), dan kan u die goederen revindiceren als u erin slaagt te bewijzen dat ze eigendom zijn van de rechtspersoon dan wel van u zijn. Ze maken juridisch dan geen deel uit van het vermogen dat wordt beslagen, zodat u het eigendomsrecht kan uitoefenen.

Als de kantooruitrusting deel uitmaakt van uw privévermogen en het beslag betrekking heeft op uw privévermogen, dan kan u m.i. het artikel wel inroepen.

Kort gesteld:
kantooruitrusting eigendom natuurlijk persoon + beslag op vermogen natuurlijk persoon -> 1408 Ger.W. van toepassing
kantooruitrusting eigendom rechtspersoon + beslag op vermogen rechtspersoon -> 1408 Ger.W. niet van toepassing
kantooruitrusting eigendom natuurlijk persoon + beslag op vermogen rechtspersoon -> revindicatievordering
kantooruitrusting eigendom rechtspersoon + beslag op vermogen natuurlijk persoon -> revindicatievordering

Revindicatievorderingen zullen nodig zijn als de vennootschap en de woonplaats op dezelfde locatie zijn.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”