administratieve geldboete rolrechten

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

administratieve geldboete rolrechten

#1 , 31 mar 2020 22:33

Beste,
bij vonnis van 20/02/2020 kreeg ik in de eerste week van maart de factuur voor rolrechten van 50 euro die moest betaald worden tegen 20/03/2020. Op 25/03/2020 kreeg ik op 23/03/2020 gedateerde herinneringsbrief (dus 3 dagen na de betalingsverloop) waar ineens op bevel van 48 uur 75 euro werd geëist. Ik was reeds op 18/03/2020 verhuist dus deze brief werd naar een verkeerd adres gestuurd. Geen internet op het nieuw adres dus ook geen mogelijkheid tot banking (en andere blabla) enig sinds kan er in z'n korte periode van oordeel zijn dat er sprake is van kwade wil en dus deze administratieve boete terecht is als de verhouding tussen de boete en het verschuldigd bedrag. Graag had ik aanspraak gemaakt op het KB van 25 mei 2018.
Dank alvast voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2020 22:59

Koninklijk besluit van 28 januari 2019 betreffende de uitvoering van het wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten en het houden van de registers in de griffies van de hoven en rechtbanken
Art. 4
De Federale Overheidsdienst Financiën verzendt onverwijld aan elk van de belastingschuldigen een bericht waarin ze worden verzocht de belasting te betalen binnen vijftien kalenderdagen te rekenen vanaf de ontvangst ervan.
Het betalingsbericht vermeldt [...]tevens dat een administratieve boete van rechtswege verschuldigd zal zijn in geval de betaling niet wordt gedaan voor het verstrijken van de uiterste datum van betaling.
U hebt niet betaald binnen de vijftien dagen. Dus is de boete verschuldigd.

D0gD0g

#3 , 01 apr 2020 08:52

Uit uw verhaal blijkt dat de fout niet bij de administratie ligt.

Reclame

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#4 , 02 apr 2020 09:05

Dus een simpele herinnering was niet op z'n plaats? Dus een gewone brief kan niet verloren geraken door 3de? Ze stellen een KB op waar ze verplichten elke eerste herinnering gratis te doen behalve voor die die ze opstelde en dan om van 50 euro naar 75 euro te gaan is wel heel cru. Als het loket burgerlijke stand gesloten omwille deze crisis kan ik ook mijn adres niet tijdig veranderen als dus is in mijn opzicht sprake van overmacht. De "noodregering" vraagt de burger alle wat toleranter te zijn betreffende schulden en kosten, is dit dan het voorbeeld die wij moeten volgen?

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 02 apr 2020 10:14

Nogal misplaatst dat u de coronacrisis als excuus gebruikt. Vonnis 20/02: alles werkte nog. Begin maart 1ste factuur: alles werkte nog. De coronacrisis is pas echt begonnen toen uw betalingstermijn al afgelopen was.

D0gD0g

#6 , 02 apr 2020 10:45

Uw eerste brief tot betalen heeft u niet voldaan. Dus in eerste instantie bent u in gebreke.
Daar moet toch geen tekening bij gemaakt worden. Overmacht kan enkel ingeroepen worden als u zelf persoonlijk daar geen handelingen bij gepleegd hebt.
In dit geval hebt u daar wel handelingen bij gepleegd door de eerste brief tot betalen te negeren.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 apr 2020 11:04

U stelt een juridische vraag, wij geven u het juridische antwoord. Wat het recht in dezen dus is.

Dat het antwoord niet in overeenstemming is met wat u vindt of met wat het recht volgens u behoort te zijn, is prima. Maar dat verandert het antwoord niet. Dat is louter een normatief iets; een mening.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”