Hoe bepaalt rechter vonnis?

Jolan
Topic Starter
Berichten: 6

Hoe bepaalt rechter vonnis?

#1 , 26 mar 2020 00:12

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar ik krijg het niet gegoogled.

Stel: in een zaak over verblijfsregeling voor de familierechtbank eist de ene partij 50/50 verblijf, en de andere één weekend om de twee (met de nodige motivering om van 50/50 af te wijken). Wat kan de rechter dan beslissen? Dient hij één van de partijen volledig te volgen of kan hij, op basis van de geschetste situatie, ook beslissen om een alternatieve regeling (vb. 9/5) op te leggen?

Ik dacht steeds dat de rechter mocht afwijken van de eisen van partijen, maar nu twijfel ik toch.

Alvast bedankt voor de toelichting!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 mar 2020 12:16

Als u het rechtsvindingsproces wil ontrafelen, raad ik u aan het boek 'Het beleid van de rechter' te lezen van W. Van Gerven. Zo weet je 'hoe een rechter een vonnis bepaalt'.

Als u procesrechtelijk wil weten wat de rechter mag doen, moet u eens het beschikkingsbeginsel opzoeken en relevante cassatierechtspraak raadplegen. Weet dat dit vaak aanleiding geeft tot discussies.

In jouw voorbeeld kan de rechter m.i. afwijken, alleen al omdat het belang van het kind (open norm) de rechter daar de mogelijkheid toe geeft. Het beschikkingsbeginsel is dan niet van toepassing (als je zou stellen dat partijen het dus bij voorbaat eens zijn dat het het één of het ander moet zijn, dan bakenen ze zo het geschil af).
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Jolan
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 31 mar 2020 00:15

Dank je voor de toelichting, Ghentian!

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”