Corona

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6853

Corona

#1 , 13 mar 2020 13:52

“Indien er overtredingen van de maatregelen zullen worden vastgesteld, dan zullen die beboet worden” verkondigde de bevoegde minister deze middag in het nieuws.

Geen weldenkend mens die eraan twijfelt om de aangekondigde maatregelen te negeren, maar ik vraag me gewoon af in welke "prijscategorie " die eventuele coronaboetes zouden vallen. Iemand een gok ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2020 14:05

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6853

#3 , 13 mar 2020 14:13

Hebben ze nog de tijd om dat in de nodige regelgeving te doen passen?

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 13 mar 2020 14:56

Openbare gezondheid is een bevoegdheid van de obp. Officier bestuurlijke politie. Dus de commissarissen en burgemeester. Dus het afdwingen van de maatregelen is normaal geen probleem. Echter er boetes op plakken? Indien er schade veroorzaakt werd kan dat wel bv tussenkomst medische diensten ter controle enz maar anders zie ik niet in welke boetes er zouden kunnen gegeven worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2020 15:22

nochtans deze morgen lees de ik op een bepaalde platform dat er sommigen toch gingen open doen want er zijn toch geen boetes gaf men aan.
Ik heb hun wel op gewezen dat men wel boetes kan uitschrijven in deze gevallen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 13 mar 2020 16:54

OBP hebben de bevoegdheid om zaken te sluiten indien er sprake is van gezondheidsrisico's. Desnoods kan men dit manu militari doen.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 13 mar 2020 17:44

Obp kan ook bevelen om de uitbater aan te houden als die een gevaar vormt voor de openbare gezondheid.

Ondertussen heb ik er ook weet van dat mensen die besmet zijn en quarantaine proberen te breken, door een onderzoeksrechter zonder verhoor opgesloten kunnen worden. Ik weet niet of dit dus ook kan voor mensen die de maatregel aan hun laars willen lappen

builder
Berichten: 189

#8 , 13 mar 2020 21:29

Inmiddels is het Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, in het Belgisch Staatsblad verschenen.
Rechtsgrond van het MB is Artikel 182 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.

In diezelfde wet zijn in artikel 187 de strafbepalingen terug te vinden:
Art. 187. Weigering of verzuim zich te gedragen naar de maatregelen die met toepassing van artikelen 181, § 1 en 182 zijn bevolen, wordt in vredestijd gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden, en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro, of met één van die straffen alleen.
In oorlogstijd of in daarmede gelijkgestelde perioden wordt weigering of verzuim zich te gedragen naar de maatregelen die met toepassing van artikel 185 zijn bevolen gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot zes maanden en met geldboete van vijfhonderd euro tot duizend euro, of met één van de straffen alleen.
De minister of, in voorkomend geval, de burgemeester of de zonecommandant, kan bovendien de genoemde maatregelen ambtshalve doen uitvoeren, op kosten van de weerspannige of in gebreke gebleven personen.


Boetebedragen nog te verhogen met de opdeciemen (x8).

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”