pot pourri v wet

ninac
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

pot pourri v wet

#1 , 11 mar 2020 08:54

hallo,

in januari heb ik een vonnis gehad van de familie rechtbank.
het vonnis werd aan de tegenpartij afgeleverd ( maar aan een OCMW - referentie adres ).
kan het vonnis betekend worden aan zo een adres ?
tegenpartij heeft nu nog maar het vonnis gelezen en wilt verzet aan tekenen . was een vonnis op verstek.
maar volgens de wetgeving van 2017 gaat dit niet meer toch ?
daarbij denk ik al het reeds betekend werd aan het OCMW adres dat de termijn verlopen is .
of ben i kverkeerd ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ninac
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2020 09:53

ah en het was dus een vonnis in eerste aanleg. dus ik denk dat beroep mogelijk was dus geen verzet ?
en dat de beroepstermijn al gepasseerd is ook want vonnis is er van 14/1

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2020 10:50

T.S.

De beroepstermijn begint te lopen vanaf het moment dat het vonnis werd betekend. Een referentie-adres is een volwaardig adres. Een vonnis kan dan ook op een referentie-adres betekend worden gezien de persoon die hier staat ingeschreven dat dit het adres is waarop hij kan bereikt worden.
Lees in deze zeker:
https://e-justice.europa.eu/content_ser ... o?member=1
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

ninac
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2020 11:03

dus al ik de wetgeving goed begrijp
kan hij geen verzet aantekenen omdat er beroep mogelijk was
en is beroep niet meer mogelijk omdat de termijn al overschreden is, correct?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2020 11:42

U slaat twee belangrijke begrippen door mekaar. Je hebt een hoger beroep en je hebt verzet.

Voor meer uitleg zie: https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... aak/beroep

Let vooral op de uitleg kennis nemen van vonnis en betekening van vonnis.

In dit concreet geval is dit niet zozeer de datum van betekening, maar wel de datum dat men kennis heeft genomen van het vonnis, dus het moment waarop het OCMW betrokkene in kennis heeft gesteld van het vonnis.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2020 12:21

In dit concreet geval is dit niet zozeer de datum van betekening, maar wel de datum dat men kennis heeft genomen van het vonnis, dus het moment waarop het OCMW betrokkene in kennis heeft gesteld van het vonnis.
Waarop is dit gebaseerd?
De termijn om beroep of verzet aan te tekenen begint te lopen vanaf de betekening (art. 1048 en 1051 Gerechtelijk Wetboek).
De betekening geschiedt aan de "woonplaats" : de plaats waar de persoon in de bevolkingsregisters is ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf (art. 32 en 35 Ger. W.).
De inschrijving op het adres van het OCMW geldt ais een inschrijving in de bevolkingsregisters als hoofdverblijfplaats (art. 20, § 3, KB 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
De termijn begint dus te lopen vanaf de betekening op het OCMW adres. Het ogenblik waarop het OCMW betrokkene in kennis stelt heeft geen belang. De betekening is wanneer een gerechtsdeurwaarder het vonnis komt brengen (de 'aflevering' door de griffie volstaat in beginsel niet).

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 mar 2020 12:36

U slaat twee belangrijke begrippen door mekaar. Je hebt een hoger beroep en je hebt verzet.

Voor meer uitleg zie: https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... aak/beroep
Je verwijst naar een website die duidelijk opgesteld is voor de Potpourri V (nota bene de titel van deze draad) en er nadien niet aan aangepast werd.


Regeling verzet tegen vonnis bij verstek is eigenlijk afgeschaft , tenzij het een vonnis bij verstek is waartegen niet in beroep kan gegaan worden.


https://www.legato-advocaten.be/post/20 ... ij-verstek

of

https://www.advocatenkantoor-mattijs.be ... geschillen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mar 2020 12:51

Misschien toch eens art. 187§1 van het wetboek van strafvordering erop nalezen. Misschien dat de echte juristen op dit forum hierover meer klaarheid kunnen brengen. Ik zuig dit niet zomaar uit mijn duim hoor. Ik heb eerst het een en ander geraadpleegd vooraleer dat ik mijn opmerking plaatste. Wat ik trouwens voor al mijn tussenkomsten doe.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mar 2020 13:36

Misschien toch eens art. 187§1 van het wetboek van strafvordering erop nalezen. Misschien dat de echte juristen op dit forum hierover meer klaarheid kunnen brengen.
Dit gaat over het verzet in strafzaken. Het betreft hier een burgerlijke zaak. Dan geldt het Gerechtelijk Wetboek.
Ik ben een 'echte' jurist. Nu niet meer actief, op pensioen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mar 2020 14:08

Hartelijk dank voor je toelichting Schorpioen. Ik heb inmiddels contact opgenomen met het kabinet van de Minister van Justitie met de vraag om de links te controleren. Waar het mij vooral om gaat is de aanvangstermijn van een hoger beroep of verzet. Ik ben ook met pensioen en geen jurist. Ik ben in mijn carrière regelmatig geconfronteerd geworden met aanvang beroepstermijn, referentie-adressen enzomeer. Op vlak van aanvang termijnen heb ik enkele cassatiearresten waarvan ik de besluiten heb geschreven. Deze gaan weliswaar over aanvangstermijn mogelijkheid tot terugvordering. Zodra ik een antwoord ontvang van het Kabinet van Justitie dat relevant is, zal ik dit zeker meedelen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”