Bewindvoering

Alfons42
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering

#1 , 09 mar 2020 12:30

Goedemiddag,

Heeft een vertrouwenspersoon recht om de gemaakte onkosten te zien die de bewindvoerder maakt ?

Dank en groeten

Alfons

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2020 12:55

De bewindvoerder is enkel verantwoording verschuldigd aan de Vrederechter. Gezien de vertrouwenspersoon vaak als verbindingspersoon/speaksman, optreedt tussen de beschermde persoon en zijn bewindvoerder, KAN/MAG de vertrouwenspersoon aan de bewindvoerder vragen stellen over de besteding. De bewindvoerder is echter niet verplicht. Toch is het zeer belangrijk om een zeer goede verstandhouding en vertrouwensrelatie met de bewindvoerder te behouden. Dit is enkel maar in het voordeel van de beschermde persoon.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 09 mar 2020 13:12

De bewindvoerder is in elk geval verplicht een kopie van het jaarlijks beheersverslag aan de vertrouwenspersoon (en ook aan de beschermde persoon) te bezorgen. Daar hoort normaliter ook een dagboek van de boekhouding bij.
Met andere woorden, beschermde persoon én vertrouwenspersoon moeten eigenlijk dezelfde informatie krijgen als de vrederechter.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2020 13:48

Artemis, hier bestaat heel wat discussie over. Ik volg je hierin wel. Als er echter gevraagd wordt naar het RECHT, dan ben ik wat huiverig in mijn antwoorden, omdat ik dan het gevoel krijg dat het niet zo goed botert tussen de vertrouwenspersoon en de bewindvoerder.

art. 488bis, C §2 is hier niet echt duidelijk over. Hierin wordt er immers gesproken over een verslag met betrekking tot de vermogenstoestand. Best is uiteraard om dit gewoonweg te vragen. Indien de bewindvoerder weigert, kan de vertrouwenspersoon zich nog altijd tot de vrederechter wenden.

Daarom dat ik vooral voorstander ben van én de vertrouwenspersoon én de bewindvoerder in de familiale sfeer te zoeken, tenzij er natuurlijk onenigheid is.

§ 2. Uiterlijk één maand na de aanvaarding van zijn aanwijzing moet de voorlopige bewindvoerder een verslag opstellen met betrekking tot de vermogenstoestand en de inkomstenbronnen van de beschermde persoon en dit overzenden aan de vrederechter, aan de beschermde persoon en aan diens vertrouwenspersoon. Daarenboven kan de vrederechter hem ervan ontslaan om dit verslag aan de beschermde persoon over te zenden, voor zover deze niet in staat is ervan kennis te nemen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

artemis
Berichten: 3294

#5 , 09 mar 2020 19:25

Marcus,

Ik ben net 2,5 jaar bewindvoerder geweest van de meest dierbare persoon in mijn leven. Zowel in het patrimoniumverslag, jaarlijks beheersverslag en eindverslag moest ik telkens verklaren en ondertekenen dat ik een kopie bezorgd had aan zowel de beschermde persoon als aan de vertrouwenspersoon. Dat was mijn plicht als bewindvoerder, zelfs al was de beschermde persoon in coma op het moment van patrimoniumverslag is dat een symbolische daad omdat het niet te voorzien was wanneer en in welke toestand hij eventueel uit zijn coma zou treden.
Ik ga er dus van uit dat Alfons, vertrouwenspersoon deze verslagen ook gekregen heeft/krijgt/zou moeten krijgen. Indien niet begaat de bewindvoerder een fundamentele fout want die heeft precies dezelfde verklaringen moeten ondertekenen als ik.
Bijkomend moet de bewindvoerder jaarlijks aan de vrederechter omschrijven ‘Wijze waarop de bewindvoerder de beschermde persoon en de eventuele vertrouwenspersoon heeft betrokken bij de uitoefening van zijn opdracht en rekening heeft gehouden met zijn mening’.

Ik lees ook de nattigheid bij Alfons tussen de regels. Zoals je zegt kan hij de bewindvoerder simpelweg vragen naar de verslagen waar hij sowieso recht op heeft en die de bewindvoerder met vermelding van datum aan de vrederechter spontaan aan hem had moeten bezorgen. Anders doet de bewindvoerder zijn taak niet naar behoren, mijns inziens..

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”