Ouder in kliniek, hoe geraken we als kinderen aan een bankvolmacht?

TDM22
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ouder in kliniek, hoe geraken we als kinderen aan een bankvolmacht?

#1 , 11 feb 2020 19:04

Beste, mijn moeder (weduwe) werd 3 weken geleden opgenomen in de kliniek met een behoorlijk zware aandoening. Spraak is zo goed als onmogelijk, evenals lezen en schrijven.
Ze kan ons onmogelijk de pincode van haar bankkaart communiceren. Bij de energieleverancier vroegen we reeds uitstel, wat we ook kregen, maar vooral de huisbaas wordt ongedurig. De neuroloog vindt dat mijn moeder over voldoende wilsbeschikking beschikt, hij stelt dus geen document op waar we mee naar de bank kunnen. Dit is voor zowel mijn moeder als voor ons een zeer onaangename situatie. Hoe kunnen wij als kinderen een volmacht bekomen zodat we de dringende rekeningen kunnen betalen? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 11 feb 2020 19:45

Als uw moeder nu niet in staat is om een volmacht te geven dan is daar niets aan te doen en is voorlopige bewindvoering opstarten een mogelijke oplossing. Je kan zelf bewindvoerder worden, heeft even zijn tijd nodig. Vraag raad aan de sociale dienst van het ziekenhuis.

Je kan natuurlijk zelf intussen haar facturen en huishuur voorschieten en nadien recupereren met of zonder bewindvoering als de prognose voor moeder goed is.

Beroerte?

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 11 feb 2020 20:01

En mag je van de bank die facturen niet gewoon binnenbrengen. Heb dat bij een aangetrouwde nicht ook gedaan die in comateuze toestand in ziekenhuis lag. Bank betaalde gewoon de kosten door en alle facturen (o.a. van het ziekenhuis) die ik binnenbracht.
N.B ziekenhuis dat zelfs geen moeite had gedaan om familie te verwittigen maar wel in staat was om incassobureau voor de niet betaalde facturen te sturen naar haar adres terwijl ze in ziekenhuis lag.

Reclame

TDM22
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2020 23:47

Bedankt voor uw reacties, Artemis & Franciscus. De sociale dienst van de kliniek staat in de planning maar door alle beslommeringen is dit nog niet gelukt. Het gaat vooral over de huishuur, en in het verlengde daarvan de opzeg van het huurhuis. De huishuur betaalt mijn moeder helaas cash aan de huisbaas, hier kunnen we sowieso niet mee bij de bank terecht. Ook het opzeggen van het huurhuis zal zich de komende maanden opdringen. Ze heeft een hersentumor, waarbij (best case scenario) een rusthuis het hoogst haalbare gaat zijn. Bewindvoering zal allicht onze enige optie zijn. Ook haar wagen zal weg moeten en zo.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”