Vertrouwenspersoon voorlopige bewindvoering

Nathalie4
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Vertrouwenspersoon voorlopige bewindvoering

#1 , 03 feb 2020 14:28

Ik heb een volwassen zus met een mentale beperking. Door de nieuwe wetgeving ivm bewindvoering zijn mijn ouders sinds 9/1/2020 aangeduid als bewindvoerders van de persoon en goederen. Mijn ouders hebben mij als vertrouwenspersoon aangeduid en dit is door de vrederechter aanvaard. Ik wil dit echter niet, dat heb ik mijn ouders ook verteld op voorhand. Ik heb niets ondertekend ter akkoord. Ik zie immmers geen nut in deze rol vermits mijn ouders geen inmenging dulden mbt mijn zus en ik daar ook geen duidelijkere rol in durf op te nemen. Ik dacht trouwens dat dit volgens de wet ook niet kan, vermits ik bloedverwant ben van beiden en net die rolbeperking ( als dochter van) op die manier wordt vermeden. De vrederechter heeft hierover ook geen contact met mij opgenomen. Het staat gewoon zo in het beslissingsverslag. Wat kan ik daaraan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 03 feb 2020 19:42

Net de vertrouwenspersoon moet heel dicht bij de beschermde persoon staan, dichter dan de bewindvoerder zelf (die ook een advocaat kan zijn). Daarom lijkt het mij niet ongewoon dat jij als vertrouwenspersoon bent aangeduid. Is wettelijk in orde.
Maar er kunnen meerdere vertrouwenspersonen zijn.
Zoals ik je situatie lees.. Kan je niet iemand voorstellen om naast jou ook vertrouwenspersoon voor je zus te zijn? Die extra persoon zou dan een brug kunnen zijn tussen jou en je ouders als je het met hun beleid moeilijk hebt.

PS Je ouders zijn en blijven je nu wel degelijk verantwoording verschuldigd en dat is misschien geen slechte zaak in het belang van je zus. Je hebt nu eigenlijk een hand boven hun hoofd, onderschat dat niet

Nathalie4
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2020 23:17

Bedankt Artemis, maar ik zou om verschillende reden toch die rol niet willen opnemen. Gaat niet werken. Vraag me af of ik in deze niet moest gehoord worden door de rechter en hoe ik dit alsnog kan weigeren

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 04 feb 2020 13:32

Bedankt Artemis, maar ik zou om verschillende reden toch die rol niet willen opnemen. Gaat niet werken. Vraag me af of ik in deze niet moest gehoord worden door de rechter en hoe ik dit alsnog kan weigeren
Dan zal u de Vrederechter moeten vragen zijn beslissing te herzien.

Verwijzen naar nummer en datum van de beslissing.

Dat u daarin als vertrouwenspersoon opgenomen bent.
Dat er nooit aan u gevraagd is of u dat wel wenst te doen - niet door de rechtbank, en niet door de aanvragers van de beschermende maatregelen tbv uw zus.
Dat u niet wenst op te treden als vertrouwenspersoon voor de beschermde persoon, uw zus.
Dat u de vrederechter vraagt de beslissing in die zin te herzien.

Dagtekenen en bij Griffie indienen

Nathalie4
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2020 16:43

Gewone brief die ik kan afgeven bij griffie met die inhoud dus. Bedankt Inazuma.

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 feb 2020 18:12

In mijn omgeving ken ik meerdere personen onder bewindvoering.
Bij sommige is zelfs geen vertrouwenspersoon aangeduid. Zelfs niet wanneer de ouders nog leven. Men kan niemand verplichten om vertrouwenspersoon te zijn.
Bij sommige zijn de ouders aangeduid als vertrouwenspersonen maar trekken zich niets aan.
De bewindvoerder moet jaarlijks verslag uitbrengen bij de vrederechter en de vertrouwenspersoon krijgt hiervan een kopie. Ooit werd ik op verzoek van een patiënt (geen familie) en mijn goedkeuring aangesteld als vertrouwenspersoon ten overstaan van de instelling maar niet ten overstaan van de vrederechter.

Nathalie4
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 feb 2020 19:19

Pluspower.
Bedankt voor de info. Het is volgens mij ook niet verplicht dat er een vertrouwenspersoon wordt aangeduid. Kan wel heel interessant zijn en nuttig voor de stem van mijn zus beter te doen horen. Maar dan moeten bewindvoerders hiervoor open staan. En dat is niet hoe mijn ouders dat zien, hebben dat nooit zo gekend. Dat zou enkel leiden tot conflicten, hetgeen ook niet gunstig is voor mijn zus. Vandaar dat ik ervoor naar de griffie zal stappen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 feb 2020 19:58

Het is volgens mij ook niet verplicht dat er een vertrouwenspersoon wordt aangeduid.
Is ook niet verplicht.

Heb zelf meegemaakt dat de vrederechter vroeg of die vertrouwenspersoon echt wel nodig was :wink:
Maar dan moeten bewindvoerders hiervoor open staan. En dat is niet hoe mijn ouders dat zien, hebben dat nooit zo gekend.
Toch hebben ze u daar zelf voor opgegeven ...

Nathalie4
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 feb 2020 23:39

Inazuma. Ironisch inderdaad. Ze hebben me inderdaad hiervoor opgegeven, maar ook helaas vanuit dezelfde visie. Kinderen volgen ouders, gaan er niet tegenin. Heeft al tot zware conflicten geleid, maar in deze zou dat niet in het belang van mijn zus zijn. Ze zou er alleen psychisch onder lijden. En hoever moet je dan gaan als je niet akkoord bent.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”