Vonnis terugbetaling

Vanckercher
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Vonnis terugbetaling

#1 , 17 jan 2020 18:26

Dag allen,

Binnenkort wordt er een uitspraak gedaan in een rechtszaak die toch al een aantal jaren aansleept.

Als burgerlijke partij verwachten we een terugbetaling in het vonnis. Dit is natuurlijk geen zekerheid.

Nu vroeg ik me af hoe zo’n terugbetaling in zijn gang gaat. Wordt er hier een interest op toegekend? Zo ja, welk interestvoet wordt hier gehandhaafd? Is dit een algemene juridische interestvoet? Welke? Of wordt dit specifiek bepaald in het vonnis voor deze zaak?

Ook vroeg ik mij af of deze interest geaccumuleerd wordt (compounding). De zaak loopt ongeveer al 10 jaar, wordt de interest in jaar 2 dus berekend op het ‘nominale verschuldigde bedrag + interest jaar 1’ etc.. of wordt dit elk jaar apart berekend?

Hopelijk is de vraagstelling wat duidelijk, heb het zo goed mogelijk trachten te formuleren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2020 19:13

Normaal wordt intrest toegekend, tenminste als je die gevraagd hebt.
Het is geen gekapitaliseerde (samengestelde) intrest, maar enkelvoudige intrest.
De intrestvoet wordt jaarlijks vastgesteld
https://www.lexalert.be/nl/article/wett ... rd-in-2019
Om deze te berekenen
https://www.krisslabbaert.be/intrestberekening

Wanneer het gaat om intrest die verschuldigd is krachtens een overeenkomst (bijv. lening) is het anders en moet je naar de overeenkomst kijken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2020 11:00

Wie moet desgevallend terugbetalen? Wat wordt er desgevallend terugbetaald?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”