Dwangbevel Gerechtsdeurwaarder

CarolienH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Dwangbevel Gerechtsdeurwaarder

#1 , 12 jan 2020 15:38

Beste,

Hierbij mijn verhaal:

Op 30 augustus laatstleden heb ik een dwangbevel ontvangen thuis via een gerechtsdeurwaarder.
Het betrof een factuur van 106,80 euro die ik vergeten te betalen was.
Met de kosten van de gerechtsdeurwaarder kwam het totaal te betalen bedrag op 393,19 euro.

Via mail werd er een betalingsplan overeengekomen via volgende manier:

Gelieve 4 maanden 75 eur te betalen en de 5de maand het saldo.
De eerste betaling dient zonder fout ten laatse op 15.09.2019 op mijn rekening te staan.
Hoogachtend,


De eerste betaling (zoals gevraagd) werd uitgevoerd op 11/09/2019, de tweede betaling in de tweede maand op 15/10, de derde betaling in de derde maand op 29/11 en de vierde betaling gebeurde in de vierde maand op 30/12.
Telkens werd 75 euro betaald.
De bedoeling was om tijdens de maand januari de gerechtsdeurwaarder via mail of telefoon te contacteren met de vraag wat het resterende bedrag was om dit in de maand januari te betalen.

Nu krijg ik dinsdag (7 januari 2020) opnieuw bezoek van diezelfde deurwaarder met de melding dat er niet aan het betalingsplan is voldaan.
Hij had een uitvoerend beslag op roerende goederen bij (waarbij een extra kost van 296,22 euro werd toegevoegd).
In dit verslag stond er dat de laatste ontvangen betaling op het kantoor dateert van 15/10, hoewel dit niet het geval is.
Ondertussen heb ik hen gecontacteerd en geven ze toe dat ze de betalingen hebben ontvangen van 29/11 en 30/12 maar ze willen doorgaan met het uitvoerend beslag op de roerende goederen.

Kan dit zomaar en wat kan ik hier aan doen om dit te vermijden?

Met vriendelijke groeten,
Carolien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 15 jan 2020 09:53

Het staat er niet letterlijk in, maar uit de verwoording
Gelieve 4 maanden 75 eur te betalen en de 5de maand het saldo.
De eerste betaling dient zonder fout ten laatse op 15.09.2019 op mijn rekening te staan.
kan je vrij makkelijk afleiden dat de 2de betaling op 15.10.2019 op de rekening moet staan, de derde op 15.11.2019 en de vierde op 15.12.2019.

Op eigen initiatief verricht u de 2de storting op 't moment dat het bedrag op de rekening moest staan, de 3de maar liefst 14 dagen later en de vierde zelfs 15 dagen... En dan bent u verwonderd dat de gerechtsdeurwaarder daar niet tevreden mee is ?

U zou kunnen procederen tegen de gerechtsdeurwaarder, op basis van het feit dat de data voor de 2de, 3de en 4de betaling niet expliciet vermeld werden. Ik zou het u niet aanraden ...

Ik denk dat je best contact opneemt met de deurwaarder, en zo snel mogelijk de openstaande schuld vereffent.
Je kan proberen op wat goodwill van de gerechtsdeurwaarder beroep te doen, maar ik geef je daarin weinig slaagkans eerlijk gezegd.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 15 jan 2020 09:59

Ik lees het toch ook als Milo, telkens de 15de betalen. Inderdaad wel een beetje dubbelzinnig.

Reclame

CarolienH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jan 2020 10:30

Bedankt voor de reacties.

Het is niet zo dat ik hiervoor wil procederen, ik ben niet van slechte wil en heb steeds betaald.
Voor mij was het echter niet duidelijk (daar het ook niet expliciet vermeld stond in de mail van de gerechtsdeurwaarder) dat er telkens voor de 15e moest betaald worden.

Daarnaast heb ik dus nu ook het uitvoerend beslag liggen van 7 januari waar de gegevens niet correct zijn.
In dat uitvoerend beslag staat er dat de laatste betaling is ontvangen op 15 oktober en dit is dus zeker niet het geval.
De gegevens in dit uitvoerend beslag zijn niet correct.
Kan een gerechtsdeurwaarder dan ook maar een papier gegeven waarvan de gegevens niet correct zijn?

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 15 jan 2020 10:42

. Voor mij was het echter niet duidelijk (daar het ook niet expliciet vermeld stond in de mail van de gerechtsdeurwaarder) dat er telkens voor de 15e moest betaald worden.
Als het niet duidelijk is, kan je het toch vragen, en kies je niet de meest voordelige oplossing voor u

Als je op tijd had betaald was er geen uitvoerend beslag geweest, of had de deurwaarder wel voor rede vatbaar geweest
Laatst gewijzigd door bambipower op 15 jan 2020 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

CarolienH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2020 10:48

Daar geef ik je gelijk in.
Maar wat nu met de papieren die ik ontvangen heb, waarbij de gegevens die er in vermeld staan niet correct zijn.

bambipower
Berichten: 1034

#7 , 15 jan 2020 10:52

Niks, de kostprijs uitvoerend beslag blijft gelijk, of je nu 300 euro achterstaat, of 30 euro.

Vraag de deurwaarder een nieuw overzicht van wat je moet betalen, en betaal zo snel mogelijk

LeenW
Berichten: 12839

#8 , 15 jan 2020 10:54

Opnieuw een beetje dubbelzinnig, de laatste correcte betaling is inderdaad 15/10, maar er zijn dan inderdaad nog onregelmatige betalingen na die datum geweest.

Ook al hebt u principieel gelijk, dat gaat de deurwaarder niet tegenhouden. Probeer dus alsnog een oplossing te vinden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”