Wie betaald een onterechte gedwongen opname?

Sara111111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wie betaald een onterechte gedwongen opname?

#1 , 08 jan 2020 19:59

Hey,

3 maanden geleden ben ik dus gedwongen opgenomen via snelle procedure. Omdat de vrederechter enkel op een dinsdag langskomt heb ik daar dus 10 dagen onterecht gezeten ipv 3 dagen. Ik mocht direct terug naar huis dus de gedwongen opname was onterecht. Mijn vraag is wie gaat dit betalen aangezien ik er ten 1: niet voor heb gekozen en ten 2: als de vrederechter de eerste dinsdag mijn zaak had behandeld was ik ook al veel sneller thuis geweest.

Weet iemand hier meer over? Dank jullie 🙂

Suggestie ( misschien kan de rekening gesplitst worden , tussen de vrederechter en onbekwame arts)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2020 21:56

Ik raad u ten stelligste aan om de volgende info te lezen:
https://www.geestelijkgezondvlaanderen. ... gen-opname

Ik vrees dat u een foute voorstelling van de feiten/procedure heeft.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 08 jan 2020 22:20

men gaat niet licht over een gedwongen opname (collocatie) en er zal wel een reden voor zijn geweest ook al besefte u dat toen (of nu) niet ten volle


ik heb er de afgelopen 5,5 jaar als ambulancier op de dienst 100/112 genoeg uitgevoerd

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 08 jan 2020 23:36

Wordt betaald door de gemeenschap via de ziekteverzekering.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sara111111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2020 23:05

Dank jullie voor jullie antwoorden. Ik dacht wel dat ik deze traumatische gebeurtenis zou moeten betalen. Een verpleegkundige op de afdeling zei dat als de vrederechter je onmiddellijk vrijlaat de gedwongen opname niet nodig was, daardoor niet terecht waardoor ik de kosten niet zou moeten betalen. Toch bedankt voor de duidelijkheid.

Sara111111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2020 01:04

Ik heb een rekening van 500 euro gekregen...ik moet al 3 ziekenhuizen afbetalen en dat voor zaken die mij zijn aangedaan. Is er dan niemand die ook mijn rechten kent?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2020 08:20

Gaat het hier om persoonlijk aandeel?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jan 2020 10:53

Beste

Neem contact op met uw ziekenfonds en laat altijd een rekening van een ziekenhuis screenen, er worden regelmatig fouten gemaakt. Indien dit het geval is zal uw ziekenfonds uw rechten verdedigen en de factuur betwisten bij de instelling.

U kan ook contact opnemen met de ombudsdienst of sociale dienst van de instelling om te kijken wat mogelijk is.

Ik denk dat u ook best contact opneemt met de sociale dienst van het OCMW van uw woonplaats, zij zijn goed geplaatst om u advies te geven.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 jan 2020 11:02

Aansluitend bij Jo23, lijkt het me geen slecht idee om ook contact op te nemen met het CAW. Het is inderdaad zeker geen slecht idee om contact op te nemen met de sociale dienst en de jurist van het OCMW. U spreekt immers van afbetalingsplannen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lucas123
Berichten: 483

#10 , 15 jan 2020 11:10

Zeker ook eens lezen:
https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... huisopname
Het komt erop neer dat je gewoon de factuur binnenbrengt bij CM en dan een heel groot deel van de kosten die je normaal zelf moet betalen, krijgt terugbetaald. Let op: gebeurt dus niet automatisch. Heb dat in het verleden zelf ook gedaan bij CM.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”