klacht griffier

ninac
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

klacht griffier

#1 , 06 jan 2020 14:52

ik las ergens dat ik kan klacht neerleggen bij de korpsoverste als ik vind dat mijn uitspraak te lang duurt.
momenteel wacht ik al tegen de 4 maand ( verstekvonnis )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2020 15:41

Bent u zeker dat er nog geen vonnis is? Informeer op de griffie. Daar moet men ook de reden kunnen medelen waarom er nog geen uitspraak is.
Als er nog een uitspraak is: neem contact met de voorzitter van de rechtbank (of de vrede- en politierechters).

ninac
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2020 07:59

ben zeker, normaal staat de uitspraak nu weer op vandaag.
dus morgen zal ik nogmaals bellen naar de griffie.
ze konden de laatste keren ( is al 5 keer uitgesteld ) geen reden geven.
hoe weet ik wie de voorzitter va de rechtbank is ?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2020 10:15

De reden van het uitstel moet op het zittingsblad worden geschreven.
Je schrijft gewoon naar "Voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg te ..."

ninac
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2020 15:54

er staat GEEN reden op het zittingsblad.
mag dit wel ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jan 2020 18:01

Gerechtelijk Wetboek
Art. 770. § 1. Wanneer de rechter de zaak in beraad houdt om het vonnis uit te spreken, bepaalt hij de dag voor die uitspraak, die moet plaatsvinden binnen een maand na het sluiten van de debatten. Deze termijn wordt verlengd met één maand wanneer de debatten worden gesloten gedurende de maand voor de gerechtelijke vakantie bedoeld in artikel 334.
Indien de zaak aan het openbaar ministerie wordt meegedeeld, gaat de termijn voor de uitspraak in op de dag waarop zijn advies is gegeven of, in voorkomend geval, na het verstrijken van de termijn waarover de partijen beschikken om hun conclusies over dat advies neer te leggen.
Indien de uitspraak niet binnen die termijn kan plaatsvinden, wordt de oorzaak van de vertraging op het zittingsblad vermeld.
De vermelding op het zittingsblad van de oorzaak van de vertraging moet objectief kunnen worden verantwoord tegenover de hiërarchische overheid die belast is met het toezicht op de naleving van de termijnen van beraad.

ninac
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jan 2020 11:38

nog een vraagje , ik heb net gebeld voor de uitspraak die stond op gisteren.
op de griffie hebben ze nog niets gehoord.
de laatste keren kreeg ik telkens zeer vlug te horen dat het uitgesteld was.
is dit een goed teken?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2020 12:22

Vermoedelijk had je contact met de 'algemene griffie'. Die weten in feite niets van de zaken. Het zijn trouwens geen grifiiers die daar zitten, maar administratieve medewerkers.
Probeer contact te nemen met de griffier die op de zitting aanwezig was.
Je vraagt op de griffie welke griffier normaal de zittingen van de kamer doet die je zaak behandeld heeft.

ninac
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jan 2020 13:56

net gebeld , ze wilden mij zelfs niet doorgeven.
ondertussen weet ik dat mijn zaak van 1 october weer uitgesteld is naar 4 februari maar liefst !.
heb ondertussen al een mail gestuurd tav de voorzitter

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”