Bundelstukken niet op tijd binnen vr de zitdag hof v beroep

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Bundelstukken niet op tijd binnen vr de zitdag hof v beroep

#1 , 05 dec 2019 11:17

Hallo,

Ik was vandaag op de rechtbank en de rechter wist mij te zeggen dat de bundelstukken van de tegenpartij niet op tijd binnen waren. Mijn conclusies en stukken waren wel op tijd binnen. Uitspraak is begin januari. (Ik heb geen advocaat)

Kan ik hier nog iets tegen doen? Kan de rechter uitspraak doen obv stukken die niet op tijd binnen waren? Kan ik dit ergens navragen?

Mvg
Jean

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 dec 2019 13:15

Laattijdige stukken worden ambtshalve geweerd.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 dec 2019 14:50

Laattijdige stukken worden ambtshalve geweerd.
Tja, die stukken heeft de advocaat van de tegenpartij wel mogen toelichten aan de rechter. Hoe zit dat dan juist?

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 dec 2019 17:11

Op een pleidooi mag een advocaat zeggen wat hij wil. Hij kan aandraven met één of andere theorie of een telefoonboek voorlezen; de beslissing gebeurt op basis van de conclusies. Daaruit vloeien de geschilpunten voort en daarop zal de rechter antwoorden.

Het pleidooi is enkel om de rechter te overtuigen, aan het denken te zetten of te wijzen op gebreken bij de andere partij.

Het enige wat u nu kan doen is wachten op het vonnis. Laat ons wat weten.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2019 17:16

De advocaat van de tegenpartij was op de zitting aanwezig, heeft gepleit en zijn dossier neergelegd?
Dan is er geen reden om deze stukken uit de debatten te weren omdat ze laattijdig werden neergelegd. Het gerechtelijk wetboek bepaalt wel dat de stukken 15 dagen voor de zitting moeten worden neergelegd, maar daar staat geen sanctie op.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 dec 2019 18:10

Zijn ze neergelegd? Er staat toegelicht.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 05 dec 2019 22:56

Zijn ze neergelegd? Er staat toegelicht.
De rechter zei dat ze de stukken maar vandaag had ontvangen (dus op de zitdag) en de advocaat van de tegenpartij heeft ze toegelicht. ( de conclusies zullen wel op voorhand zijn ingediend)

Ik heb mijn conclusies 3 maanden op voorhand moeten indienen en de stukken één maand op voorhand.

Merkwaardig dat er geen sanctie op staat. Ik zie niet goed in hoe de rechter zich dan kan voorbereiden voor de zitdag.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”