tweedelijnsbijstand in andere gemeente?

martenst
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

tweedelijnsbijstand in andere gemeente?

#1 , 22 nov 2019 16:54

Indien je van een pro deo advocaat gebruik kan maken, moet dat in de gemeente waar de feiten zich hebben afgespeeld of kan je een advocaat consulteren van een andere gemeente in dezelfde proviencie bijvoorbeeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2019 18:08

U moet zich wenden tot het Bureau voor Juridische Bijstand van de balie.
Voor de adressen zie de website van de balies.
https://www.advocaat.be/vlaamse-balies

martenst
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2019 18:57

bedankt voor je antwoord. Dus dat moet dan toch in de eigen gemeente?

Ik heb nog vroeger beroep gedaan op de tweedelijnsbijstand, maar dan kon ik gewoon een advocaat kiezen en de documenten afleveren die bewezen dat ik hiervoor in aanmerking kom. Is dat niet meer zo?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2019 19:42

Dat kan nog altijd als die advocaat bereid is pro deo te werken. Die advocaat moet niet uit jou gemeente komen. Heeft geen belang uit welke gemeente hij komt.

martenst
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2019 19:54

ok bedankt.

martenst
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 nov 2019 20:33

Dat kan nog altijd als die advocaat bereid is pro deo te werken. Die advocaat moet niet uit jou gemeente komen. Heeft geen belang uit welke gemeente hij komt.
Ik was nog vergeten te vragen indien je tweedelijnsbijstand kan krijgen en je moet dat formulier invullen, wordt dat beslist door de balie van de gemeente waar je advocaat gevestigd is of is dat de balie van je eigen gemeente die dat beslist of je een pro deo mag gebruiken ongeacht waar de advocaat werkt/woont?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”