Cassatie: verweer nodig?

mumu
Topic Starter
Berichten: 20

Cassatie: verweer nodig?

#1 , 13 nov 2019 11:21

Na toekenning van de kinderen aan mij en bepaling van het bijhorend onderhoudsgeld, stapt mijn ex partner naar cassatie.

Los van het feit dat dit 5 maand na de uitspraak gebeurt en dat ik denk dat dat te laat is, is er toch een advocaat bij het Hof van Cassatie die een "betekenis van voorziening" heeft opgemaakt.
Ik vind de argumentatie heel zwak, maar kom. Voor geld danst den beer zeker?

Wat ik begrijp is dat ik niet per se moet meespelen in dat circus? Ik kan gewoon afwachten? Ik moet niet komen opdraven?
Als ik wel meespeel, en ik laat een verweer opstellen, dan kost mij dat eveneens 2 à 3000 € bij een advocaat bij het Hof van Cassatie?
Als het vorige arrest toch nietig wordt verklaard.... dan kunnen we terug naar de familierechtbank.
Cassatie is echter niet opschortend begrijp ik.
Maar wat als het toch nietig wordt verklaard en een nieuwe rechtbank spreekt andere onderhoudsbedragen uit dan de huidige, is er dan een kans op terugbetaling van de "teveel" gekregen bedragen?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2019 11:38

Zijn alle procedures reeds doorlopen?
Bron: Hof van Cassatie en advocaten.be
Cassatie is geen derde aanleg. Het Hof van Cassatie oordeelt niet over de feiten of de grond van een zaak. Het gaat wel na of aan de belangrijkste vormvereisten is voldaan en of er geen procedurefouten gemaakt werden. Het onderzoekt ook of de wet correct toegepast en geïnterpreteerd werd.

Als een partij niet akkoord gaat met een burgerlijke of strafrechtelijke beslissing in laatste aanleg om een van bovenstaande redenen, kan ze naar het Hof van Cassatie stappen.

Bevestigt het Hof van Cassatie de beslissing omdat alles volgens de regels verliep, dan eindigt de procedure.

Verbreekt het Hof van Cassatie de beslissing, dan wordt de procedure opnieuw gevoerd bij een andere rechtbank of hof van beroep.
De termijn waarbinnen een cassatieberoep moet worden ingesteld is, behalve wanneer de wet in een kortere termijn voorziet, drie maanden. Deze termijn begint ten aanzien van een persoon te lopen vanaf de dag dat de beslissing hem betekend wordt door een gerechtsdeurwaarder en uitzonderlijk, in de gevallen bij de wet bepaald, vanaf de dag dat de beslissing hem ter kennis wordt gebracht bij gerechtsbrief of aangetekende brief.
Het instellen van het cassatieberoep gebeurt door de indiening van een verzoekschrift bij de griffie van het Hof. Dit verzoekschrift dient voor de indiening ervan betekend te worden aan de verweerder.
Samen met het verzoekschrift of uiterlijk 15 dagen na de betekening ervan kan de eiser een memorie van toelichting overleggen waarin de feiten worden uiteengezet en de cassatiemiddelen worden ontwikkeld. Ook deze memorie moet voorafgaand ter kennis gebracht worden aan de verweerder.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mumu
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 13 nov 2019 11:56

Ja.

Cassatie is ingediend 5 maand na de beroepsprocedure bij de familierechtbank.
In beroep werd alles bevestigd van de eerste uitspraak op een kleine correctie van het onderhoudsgeld na.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2019 13:12

Of je nu al dan niet verweer voert voor het Hof van Cassatie zal niet veel verschil uitmaken.

Ingeval van vernietiging gaat de zaak naar een ander hof van beroep. Dit kan anders beslissen zodat eventiel te veel ontvangen onderhoudsbedrijf moet worden terugbetaald.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 nov 2019 23:57

Zou me ietwat verbazen dat een advocaat bij het HvC een cassatieverzoek zou indienen buiten de periode om in cassatie te gaan ...

Kali
Berichten: 762

#6 , 14 nov 2019 06:30

Werd het arrest van het hof van beroep betekend door een gerechtsdeurwaarder?

Zo niet is cassatie niet laattijdig ...

mumu
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 14 nov 2019 20:27

Tegenpartij had zelf beroep aangetekend, moet ik dan de uitspraak bij tegenpartij via een deurwaarder betekenen?

Beide advocaten hebben na de uirspraak een kostenafrekening van achterstallig onderhoudsgeld uitgewisseld.
Dan is de tegenpartij toch op de hoogte?

Tegenpartij moest wel een bepaald bedrag betalen. Toen dit niet (volledig) betaald werd, is de deurwaarder dit wel gaan opeisen, maar dit is twee maanden geleden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”