Pro deo advocaat

zambrotta84
Topic Starter
Berichten: 12

Pro deo advocaat

#1 , 12 nov 2019 12:33

Beste, mijn vrouw heeft een zaak lopende tegen over een andere persoon. Zij had hier initieel recht op een pro deo advocaat, maar ondertussen heeft zij een inkomen (studiebeurs als doctoraatsstudent, niet belast, maar dat maakt niet uit volgens haar advocaat) en komt ons gezamenlijk inkomen boven de inkomensgrenzen. De tegenpartij is schuldig bevonden, maar heet hoger beroep aangetekend. Haar advocaat heeft haar geïnformeerd dat omwille van haar hogere inkomen ze geen recht meer heeft op een pro deo advocaat. Ik ben echter een persoon met een handicap en krijg een inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT). Heeft zij eventueel recht op een pro deo advocaat omdat er een persoon met een handicap (ik) is in ons gezin, of zou dit enkel gelden indien ik een advocaat zou nodig hebben?


Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrainTrain
Berichten: 496

#2 , 13 nov 2019 21:02

Voor zover ik het begrijp blijft u recht hebben op uw prodeo advocaat "zolang er geen uitspraak is met gezag van gewijsde", dus zolang er nog geen definitieve uitspraak is.

"Aan de juridische tweedelijnsbijstand komt een einde wanneer de aangestelde advocaat:
- (alle) prestaties waarvoor hij werd aangesteld, heeft uitgevoerd (de advocaat mag zijn dossier pas afsluiten, wanneer de procedure helemaal afgelopen is);"

Ze dient wel te laten weten dat haar financiële toestand is gewijzigd, maar het is niet haar advocaat die beslist of ze nog recht heeft op pro deo. Neem contact op met het bureau voor juridische bijstand. Zij zullen beslissen hoe het verder moet.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”