Overdreven advocaat kosten

Arnodw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overdreven advocaat kosten

#1 , 28 sep 2019 13:48

Hallo iedereen,

Nu heb ik in februari een advocaat onder de arm genomen wegens ik en mijn ex vriendin niet overeenkomen in de regeling van ons zoontje.
Ik kreeg in januari dit jaar een brief van de familierechtbank om zo tot een oplossing te komen .. nu dit terzijde, had ik toen in februari een advocaat onder de arm genomen en ben ik op consultatie geweest bij de advocate om heel de situatie voor te leggen .. hier heb ik toen max 45min binnengezeten, het was niet zo een complexe zaak , ik wou naar week/week regeling maar men ex wou niet.
Toen zijn we een eerste keer voorgekomen en is er een sociaal assistent aangesteld geweest..

In die tussentijd van begin februari tot midden februari heeft men advocate een paar mails gestuurd met haar advocaat ..
nu na de eerste keer voor te komen heb ik gezegd tegen men advocate dat ik niet meer wou dat ze mijn advocate was aangezien ze alles van documentatie vergeten was ( loonfiches en ga zo maar door) aangezien dit niet belangrijk was volgens haar en dit niet nodig was .. maar ondertussen kon ik wel alimentatie betalen omdat mijn loonfiches niet binnen waren.
Ik verdien 1650€ mijn ex 3200€ ..

Nu hadden we in het begin afgesproken ( mondeling) het bedrag van 600€ voor de volledige zaak.. maar aangezien het vroeger was gestopt dacht ik van oké het zal wel minder zijn .
Ik kreeg toen een brief met een rekening van 726€ Dit was ik aan het betalen dan via maandelijkse stortingen. Tot ik paar dagen geleden de afrekening kreeg van €1350 . Wat ik overdreven vind voor het werk dat zij heeft geleverd. Ik ben enkel op consultatie geweest en dan 1 zitting ..
de kosten zijn als volgt verdeeld volgens haar.

OPENING dossier 1 x. €70
Briefwisseling. 6 x €11
Verplaatsingskosten 1x €70
Telefoon fax copy. 1x €70
Ereloon. 7x 120

Is dit niet wat overdreven ?
Of ben ik verkeerd ?
Verplaatsingskosten juist hetzelfde 70€ voor 1 x een afstand te doen van 40 km heen en terug ?
Telefoon fax copy : is er nooit gebeurd ..
briefwisseling ook niet enkel mails
En ereloon x7 ? Ze heeft nog geen uur aan men zaak gewerkt ?

hopelijk kunnen jullie me wat nuttige informatie geven.

Mvg, Arno

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 sep 2019 13:54

Normaal kostenbedrag.

"Ze heeft nog geen uur aan mijn zaak gewerkt"
Alleen al die rit van 40 km heen en weer is meer dan een uur!!!!
En de tijd in de Rechtbank...

Ernstig blijven aub...
Mijn loodgieter rekent ook vanaf vertrek zijn uurloon en een forfaitaire voorrijkost van 90 EUR!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Arnodw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2019 14:06

Beste Thomas ,
Staat hier ik vraag om een preek?
Nee toch ? Ik vraag om raad ..
De tijd in de rechtbank? We hebben 10 minuten daar aanwezig geweest .. ze was juist op tijd en direct vertrokken. Dus stel u idd het een uur was voor het rijden .. en dan een uur toen op consultatie en pak dan nog een uur zogezegd in de rechtbank. Van waar komen dan de andere 4 uren ?

Dus gaat u loodgieter 7 uur aanrekenen als hij er maar 3 heeft gewerkt ? Wel gek

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2019 14:09

Mijn persoonlijke raad, tracht of tot een vergelijk te komen met uw advocaat of betaal gewoonweg de rekening. Je weet immers niet welke stappen de advocaat in je dossier heeft ondernomen, stappen naar advocaat tegenpartij, stappen naar rechtbank enz....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 28 sep 2019 14:13

Beste, u schreef dat de advocaat minder dan 1 uur heeft gewerkt!!!
Die rekening gaat u onmogelijk kunnen betwisten op die basis. Niemand gaat u ernstig nemen.
Ook het uurtarief op zich is zeer redelijk. Google eens naar de uurlonen van advocaten....

Zoals Marcus Aurelius schrijft ziet u niet al het voorbereidend werk dat de advocaat heeft gedaan.
Dat was ik nog vergeten te vermelden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12836

#6 , 28 sep 2019 14:17

Dit lijken mij normale tarieven voor de sector.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 05 okt 2019 22:07

Uit ervaring weet ik dat advocaten voor een bepaalde rechtbank een bedrag tussen de €1000 en 2500 vragen... en dat voor ' pleiten'.
U vergeet dan het doorploeteren van een dossier van enkele tot veel kartons (= ong.2000 blz).
Inbegrepen de tijd en kosten voor het (laten) kopiëren van het dossier.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 06 okt 2019 10:35

Mensen denken te vlug dat een advocaat alles zomaar uit het hoofd kent. Meer dan de helft van de tijd is er opzoekwerk mee gemoeid.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 06 okt 2019 13:32

gebeurd hier ook hoor - ben eventjes gaan opzoeken wat de vergoedingskosten zijn wel zal al rond € 0,40 is dan nog de tijd reken op een kleine €100 per uur voor een advocaat.
Dit zoekwerk en het nu neerschrijven heeft me 5' gekost ... dan heb ik nog niet teksten moeten lezen.
Ben net bezig voor iemand op het forum een dossier te lezen - al gedaan in de mail - heb nu de 40 blz laten kopiëren en kan straks beginnen met grondig te lezen en mijn opmerkingenblad per blad noteren en dan terug lezen en dan mijn advies schrijven - denk toch dat ik een uur of twee zoet zal zijn en dan ga ik daar nog niet alle verwijzingen met wetgeving en artikels bijzetten.
PS ik ben geen jurist maar weet er wel wat van - zoals velen hier die regelmatig antwoorden.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 16 okt 2019 20:01

Ter info ben daar een uur of vier zoet mee geweest.

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 16 okt 2019 20:56

er zijn advocaten die 400 euro per uur + 21 % btw aanrekenen

en in veelvouden van 5 minuten aanrekenen per prestatie
een mail van één regel lezen ( is 5 minuten )
het antwoord van één regel ( is terug een prestatie van 5 minuten )

120 euro per uur is spotgoedkoop

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”