Bevoegdheden

Sara123456
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Bevoegdheden

#1 , 24 aug 2019 10:12

Hallo,

Ik heb 2 vragen i.v.m de bevoegdheden van de rechtbanken.

1. Stel ik vorder in eerste aanleg materiele schade voor 3500 euro voor de vrederechter. Rechter kent mij maar 2000 euro toe. Ik ben niet blij en vorder daarnaast morele schade van 700 euro. Moet ik voor de appellabiliteit kijken naar zowel die 3500 euro en 2000 euro of enkel 3500 euro?

2. Stel dat er een huurgeschil is tussen ondernemingen wie is er dan bevoegd? Vrederechter heeft een bijzondere bevoegdheid inzake huurgeschillen , de rechtbank van eerste aanleg heeft een voorwaarderlijke bevoegdheid en ondernemingsrechtbank (algemene bevoegdheid)?

Kan iemand mij helpen ? ☺

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Liesjevdb
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2019 13:13

De ondernemingsrechtbank (algemene bevoegdheid maar uitsluitende bevoegdheid voor faillissement/WCO) neemt geen kennis van huurgeschillen. Dir zal dus voor de vrederechter komen of de REA (verweerder moet dit dan wel opwerpen in limine litis indien hij dit niet wil)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2019 16:07

1. Voor de mogelijkheid om hoger beroep aan te tekenen telt het bedrag dat in de laatste conclusie gevorderd wordt.
2. De vrederechter is bevoegd, hoger beroep bij de rechtbank van eerste aanleg.
Deze bevoegdheid is van openbare orde. Ze moet door de rechter zelfs ambtshalve worden aangevoerd. De verweerder moet het dus niet in limine litis (al eerste verweer) aanvoeren.

Reclame

Liesjevdb
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2019 16:44

1. Voor de mogelijkheid om hoger beroep aan te tekenen telt het bedrag dat in de laatste conclusie gevorderd wordt.
2. De vrederechter is bevoegd, hoger beroep bij de rechtbank van eerste aanleg.
Deze bevoegdheid is van openbare orde. Ze moet door de rechter zelfs ambtshalve worden aangevoerd. De verweerder moet het dus niet in limine litis (al eerste verweer) aanvoeren.
Wanneer geldt de (voorwaardelijke) volheid van bevoegdheid vd REA dan wel? aangezien alle materiële bevoegdheidsregels van openbare orde zijn. Ik ben even in de war, ik heb morgen een examen van burgerlijk procesrecht :roll:

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2019 17:48

De voorwaardelijke volheid van bevoegdheid geldt enkel wanneer de rechtbank van eerste aanleg in eerste aanleg zetelt. Niet als de rechtbank van eerste aanleg in beroep kennis neemt van de zaak.
Als een huurgeschil in eerste aanleg aanhangig gemaakt wordt bij de rechtbank van eerste aanleg in plaats van bij de vrederechter geldt de voorwaardelijke volheid van bevoegdheid dus wel. De rechtbank mag de onbevoegdheid niet ambtshalve aanvoeren, de verweerder moet ze in limine litis aanvoeren.
Als dit huurgeschil aanhangig gemaakt wordt bij de ondernemingsrechtbank (in eerste aanleg of in beroep) moet deze wel ambsthalve de onbevoegdheid aanvoeren en moet de onbevoegdheid niet in limine litis worden aangevoerd.

Sara123456
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2019 21:23

Dank u voor jullie antwoorden!😊

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”