Bewindvoering

Nevenkay
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering

#1 , 23 jul 2019 00:23

Goede dag,

Ik heb een paar vragen die alleen maar onduidelijker worden wanneer ik er opzoek werk bij verricht.

(Al de informatie die u van mij krijgt of kunt krijgen is ook puur alleen van wat ik weet of van wat er mij verteld is geweest)

Ik ben in de tijd "vastgesteld" geweest door een psychiatrisch ziekenhuis in mijn buurt als een jong ventje met Schizoaffectieve stoornis.. best wel heftig omdat op 16jarige leeftijd te horen zonder te weten waar over ze het hebben.. (volgens velen die ik ken mag dit pas vastgesteld worden vanaf +18 jaar, hier begonnen mijn vragen)
Als 16 jarige weetje natuurlijk niet wat het is en ga je hier direct mee "akkoord" omdat je zelf wilt weten wat er eigelijk mis is met je..!
Deze diagnose werd dus opgeschreven en ik kreeg de stempel van een jonge man met psychische problemen.
Zoals er verwacht werd nam ik de medicatie en ging het zijn gangetje..
Ook werd op 16 jarige leeftijd al bewindvoering aangewezen die dan op 1 augustus 2018 van start ging (mijn 18de verjaardag)
Ik heb het papier getekend dat onder mijn neus werd geschoven, het plaatje klonk mooi (mijn geld werd gespaard en ik kon meer leuke spulletjes kopen, dat is ook letterlijk alles van wat ik te horen kreeg over het idee van "bewindvoering".. Ja ik stelde mij vragen maar die werden weg gesust met "teken maar gewoon, je hoeft het niet te lezen wij helpen jou hiermee".
Zonder al te veel verder na te denken of eigelijk te lezen werd mijn handtekening gezet. (Ze willen toch helpen waarom zou ik weigeren..)
Awel.. wat er niet gezegd is geweest is dat het ook voor persoon was!
Ik sta dus nu al bijna 2 jaar onder bewindvoering zonder dit eigelijk zelf te willen of gevraagd te hebben..

Dat maakt mij op het eerste zicht niet direct zorgen, het maakt mij pas zorgen van wanneer ik de vraag stel om mijn eigen medisch dossier in te mogen kijken dit instant wordt geweigerd!
Volgens een andere bewindvoering uit Gent zou dit niet eens mogen geweigerd worden en belde ik terug naar mijn vredegerecht met de vraag waarom niet.. (ze weigerde het eerst terwijl ze exacte wisten dat dit over mij ging..)
Ik zei hun van: mijn advocaat (eigelijk is ze bewindvoering en niet eens van mij) vertelde mij dat ik dit wel mag..!
Oh zegt de vrouw van de receptie mijn excuses we hadden het verkeerde dossier.. in mijn ogen is dit gewoon flauwekul.. (er werd meermaals bevestigt dat ik het was aan de telefoon en ze mogen dit NOOIT weigeren.. best al vreemd..
Nu ja, morgen ga ik naar mijn dossier kijken.. de eerste keer toen ik ging kijken was er al geen spoor van het medisch dossier.. nu hoop ik dat het er wel is wat er wel of niet instaat..

Ik wordt ook over enkele maanden vader.. voor ik een degelijke papa kan zijn moet ik weten wie ik zelf ben, wat er "mis" is met mij en waarom alles achterwegen wordt gehouden als het over mij gaat..

Mijn vraag is gewoon: welke rechten heb ik? Heb ik wel rechten.. welke rechten heeft een vredegerecht en bewindvoering..

IK BEGRIJP DAT MISSCHIEN NIET ALLES OF ZELFS NIETS DUIDELIJK IS, DAT IS PUUR OMDAT IK ER ZELF NIETS MEER VAN SNAP..!

Zou er aub iemand mij kunnen helpen?
Ik wil gerust via telefoon of gesprek alles te goed uitleggen van de dingen die ik weet..

Groetjes, ..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 jul 2019 09:43

Mijn vraag is gewoon: welke rechten heb ik? Heb ik wel rechten.. welke rechten heeft een vredegerecht en bewindvoering..
Praat eens met je behandelende arts over de bewindvoering.
Is dat (nog) nodig ?
Op welk vlak (financieel ; of ook over je persoon zelf ; ... )

Door het feit dat je zelf die vragen stelt, rijst de vraag of bewindvoering nodig is.


Bewindvoering is niet noodzakelijk iets "vast".
Het hoeft niet blijven duren ; het kan beperkt zijn tot bepaalde aspecten ; en het hoeft ook niet door een advocaat uitgeoefend te worden (wegens kosten).

Als je vader wordt, heb je ook een vriendin.
Als je nog een bewindvoerder nodig hebt, kan zij dat eventueel ook zijn (als ze dat wil, en mits goedkeuring Vrederechter)
Houdt ook risico's in, want vriendin regelt dan bvb ook je geldzaken, en relaties durven wel eens fout lopen ...


Wijzigingen in de bewindvoering kan je vragen aan de vrederechter.
In het vonnis staat waar de bewindvoering over gaat, dat kan je dus nalezen .
Vragen om hieraan iets aan te passen, het bewind op te heffen, andere bewindvoerder aan te stellen ...

Dat gaat allemaal via een gemotiveerd verzoekschrift aan de Vrederechter.
Er zijn eigenlijk geen vormvereisten.
Verwijs naar het eerdere vonnis.
Stel wat je aangepast wil zien, en motiveer dat ook .
Doktersattest, brief van je dokter , ...

Vredegerecht zal dan een zitting plannen waarop daarover gesproken wordt.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”