Gemeentebestuur vraagt om bloembakken te verwijderen

mverbanck
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Gemeentebestuur vraagt om bloembakken te verwijderen

#1 , 09 mei 2019 21:21

Beste,

Onze tuin en aanpalende bos is volledig omheind, laatste tijd hebben we echter last dat de palen hiervan worden aangereden met vluchtmisdrijf.
Omdat zo een ingebitoneerde omheining natuurlijk wat kost hebben we hier deels palen voorgezet om deze te beschermen (ja palen om palen te beschermen).

Dit op zicht niet echt een probleem op het feit na dat een deel van de palen na 1 dag al verdwenen was..
Hiervan aangifte gedaan en nieuwe palen in de plaats gezet (maar hetzelfde verhaal), na opnieuw aangifte te doen vind de politie de 2e set palen terug bij de buur die er rechtover woont (klacht ingediend maar gebeurd verder niets mee).

Om zeker te zijn dat het de volgende keer niet zou 'verdwijnen' beslissen we op deze plaats bloembakken te plaatsen die door hun gewicht niet zo simpel weg te krijgen zijn.. Op voorhand nagevraagd bij de gemeente hoever deze van het midden van de straat moeten staan (want ja het is ons eigendom maar hoort bij de weg), en dat was op dat moment 2,5m.

Overbuurvrouw die de palen al eens ontvreemd had niet blij en klacht ingediend bij de gemeente.. (met het excuus dat ze zo niet met 2 auto's op de oprit kunnen, maar dit blijkt wel zo). Intussen nogmaals navraag gedaan en volgens oudere plannen moeten de bloembakken op 3m staan. Iets waar we op zich wel konden mee leven..

Maar de hele kwestie komt het voor het gemeentebestuur en als gevolg krijgen wij een brief van de gemeente dat de bloemen op x-mei moeten verwijderd worden van het openbaar domein.

Hier via mail vorige week al aan hen info over gevraagd maar geen reactie (vandaag ook aangetekend verstuurd).
Nu reizen er mij wel enkele vragen..
1) Wat is in dit het geval het 'openbaar domein' gaat dit over de 3m die ik moet vrijhouden of over de gehele afstand tot aan mijn afsluiting?
2) Wat heeft het gemeentebestuur hier eigenlijk over te zeggen, kunnen hier bepaalde gevolgen voor zijn?
3) Indien ook mijn aangetekende brief onbeantwoord blijft is de enige stap die ik vermoedelijk nog kan zetten klacht indienen bij 'Agentschap Binnenlands Bestuur.' ?

Alvast bedankt voor het hele verhaal te lezen en de eventuele reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 mei 2019 22:10

Stonden die bakken nu op uw privé grond of niet?
Blijkbaar hebt u ze (deels) op de openbare weg, een doorgang of een servitudeweg geplaatst.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 09 mei 2019 22:19

Is politie die palen niet op zijn minst in beslag gaan nemen.
Diefstal van stedelijke of landelijke afsluiting ...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 mei 2019 09:03

Alles wat TUSSEN de perceelgrens en de straat is gelegen, is openbaar domein.

mverbanck
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2019 10:19

@asperger

Ze staan op privégrond met een openbaar karakter (zo heet dat denk ik).

Afbeelding

Ik heb even een screenshot van Google maps erbij genomen ze staan dus daar rechts in het gras, eigenlijk loopt ons eigendom door tot een deel van de straat maar net omdat dit een openbaar domein is moeten we daar inderdaad afblijven. Maar onze afsluiting staat dus niet op de rand van wat volgens plannen de strata is ( 1m verwijderd, maar in de praktijk is de straat smaller).

@fransiscus de palen waren ons eigendom dus niets stedelijk veronderstel ik maar we hebben de 2e set wel terug gehad al is de 1e natuurlijk verloren..

@mava dus als de bloembakken daar in het gras staan (naast wat op papier de straat is) staan ze niet op openbaar domein?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2019 10:35

Ik vrees dat dit openbaar domein is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mverbanck
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mei 2019 10:44

Ik vrees dat dit openbaar domein is !
Welja dat bepalen vind ik dus ook lastig, onze afsluiting mag volgens de plannen dichter bij de straat maar net om de aanrijdingen te verkomen is er een afstand gelaten. Maar 't is toch niet omdat ik beslis om het verder af te zetten dat plots alles openbaar is zou ik denken? Want dat zou willen zeggen als het niet afgesloten is dat heel mijn tuin (bos) openbaar is.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 10 mei 2019 10:46

Met stedelijk wordt bedoeld in een verstedelijkte omgeving en met landelijk in een landelijke omgeving dus vb lintbebouwing tgo huis tussen de weien.
Gelet op feit dat parketten alles onder de €1000 quasi seponeren ....
Geen heterdaad enz kan politie niet veel (meer) doen.
Feitelijke situatie telt.
Indertijd liep grond van onze vakantieverblijf tot in het midden van de private weg. Gemeente heeft die onteigend (en spijtig genoeg geasfalteerd). De nieuwe eigenaars hebben vorig jaar een afsluiting geplaatst pal naast de afwateringsgoot. Op uw foto dus tegen de afbakening van de weg.
De buren hadden dat al lang gedaan .
Best eens op gemeente de kaarten gaan bekijken of via geopunt vlaanderen
http://www.geopunt.be/kaart
http://www.geopunt.be/

beetje zoeken maar gaat redelijk makkelijk.
U kan ineens ook zien of uw domein als jachtgebied is ingekleurd zonder uw toestemming.
viewtopic.php?f=60&t=93168&p=555742&hil ... ed#p555742
viewtopic.php?f=44&t=81476&hilit=jachtgebied#p487677

Mathieu Rutten

#9 , 10 mei 2019 11:38

Als ik uw foto bekijk dat valt me toch wel een "struik" op die het zicht flink belemmert en eigenlijk een gevaar betekent. Als het geen éénrichtingsweg is, lijkt met het me dat het gras dient vrij te blijven van hindernissen om uitwijkmaneuvers toe te staan. Soms moet eigendomsdwang wijken voor algemeen belang en vooral veiligheid van de gebruikers van de weg. De redelijkheid moet hier zegevieren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 10 mei 2019 11:55

Privé grond met openbaar karakter bestaat niet. Er kan hoogstens een recht van doorgang zijn of andere servitude verplichting, maar dat moet dan blijken uit de notariële akte.
Het grondplan van uw grond geeft voor de rest uitsluitsel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mverbanck
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 mei 2019 12:14

@Fransiscus klopt daar hebben wij ons ook op gebaseerd voor waar ze nu staan. En volgens dat plan staan ze waar ze mogen staan. Alleen lijkt het ofdat de gemeente zonder enige controle zegt alles wat aan de straat ligt tot tegen de omheining is openbaar terein (en dat lijkt me dus onterecht).

Afbeelding

Niet op schaal uiteraard maar als je het plannetje hierboven bekijkt is onze afsluitng de blauwe lijn, de 2 bruine lijntjes de bloembakken en rechts daarvan de straat (die in realitieit dan smaller uitvalt en dus eigenlijk ook deels de berm is). Daarom dat ik er dus vanuit ga dat ze er perfect mogen staan.

@Mathieu Rutten, omdat ik niet thuis ben gaat het over een google maps screenshot van enkele jaren oud de gehele afsluiting is intussen vervangen (en nog meer achteruit geplaatst), de struik (klimop denk ik) hangt er intussen ook niet meer. :-) Maar zoals je aangeeft is het geen éénrichtingstraat. vermoedelijk door de uitwijkmanoevres wordt onze omheining dan ook regelmatig aangereden maar je kan ze natuurlijk moeilijk blijven achteruit plaatsen als ik me niet vergis hebben we nu al 1m ruimte gelaten en hoe meer ruimte er gelaten wordt hoe meer ze er precies tegenaan rijden.

@Asperger de akte zou ik moeten bekijken maar ik vrees dat het gaat over recht van doorgang dan..
Laatst gewijzigd door mverbanck op 10 mei 2019 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 10 mei 2019 12:23

Foto niet zichtbaar

mverbanck
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 mei 2019 12:30

Foto niet zichtbaar
Hmmm vreemd, ik zag hem wel staan maar weer even de voorgaande image uploader gebruikt dus hoop dat het nu in orde is.

tira00
Berichten: 929

#14 , 10 mei 2019 12:57

Privé grond met openbaar karakter bestaat niet.
De meeste openbare buurtwegen (die in de Atlas Der Buurtwegen staan) liggen wel op privé grond....
Dan krijg je natuurlijk wel "privé grond met openbaar karakter".

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 10 mei 2019 13:25

Privé grond met openbaar karakter bestaat niet.
De meeste openbare buurtwegen (die in de Atlas Der Buurtwegen staan) liggen wel op privé grond....
Dan krijg je natuurlijk wel "privé grond met openbaar karakter".
Dat moet dan wel ergens uit blijken. Het gaat dan over een openbare weg die over private grond loopt.
Er moet dus een "openbare weg" zijn met een statuut. Dat is juridisch iets anders dan een privé-grond met openbaar karakter (in deze categorie zou de publieke parking van een warenhuis kunnen vallen).

Vraag is gewoon of dat strookje gras op de eigendom van TS ligt.
Wij hebben ook zo een strookje tussen voetpad en begin van ons perceel maar in mijn akte staat duidelijk dat het van de gemeente is. Wij hebben daar ook gras op gezaaid omdat het anders verwildert. Ik vermoed dat dit bij TS ook zo is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”