wie betaalt gerechtsdeurwaarderkosten?

daphnevalcke
Topic Starter
Berichten: 12

wie betaalt gerechtsdeurwaarderkosten?

#1 , 09 apr 2019 11:53

Hallo,

Ik ben verliezende partij inzake een vroegtijdige opzeg van een huurcontract. De makelaar heeft in naam van de eigenaar dit voor het vredegerecht gebracht.
In 2012 werd er een vonnis uitgesproken.

In het vonnis bij beoordeling staat er letterlijk:
Als in het ongelijk gestelde partij (ik dus) wordt verwerende partij veroordeeld tot de kosten van het geding aan zijde van eisende partij. Gelet op artikel 6 van het KB van 26 oktober 2007 (B.S. 09.11.2007) wordt de rechtsplegingsvergoeding herleid tot het minimumbedrag van toepassing op de schijf van vorderingen tussen de 2.500,01 en 5.000,00 euro.

Om deze redenen:

veroordeelt de vrederechter de verwerende partij te betalen:
* achterstallige huur
* wederverhuringsvergoeding
* bezettingsvergoeding

Veroordeelt verwerende partij tot de kosten, op heden begroot op:
* rolrecht: 35,00 euro
* rechtsplegingsvergoeding: 412,50 euro


Na de uitspraak heb ik dmv een afbetalingsplan alles + interesten betaald. Dit dossier werd afgesloten in 2018.

Nu krijg ik afgelopen vrijdag een brief van de gerechtsdeurwaarder dat ik nog 900 euro aan betekeningskosten moet betalen.

Klopt het dat ik dit ook moet betalen ook al staat dit niet specifiek vermeld in het vonnis? Hoort dit tot de rechtsplegingsvergoeding?

alvast bedankt voor jullie antwoord!

mvg,

Daphné

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 09 apr 2019 12:04

Dit hoort niet tot de rechtsplegingsvergoeding, maar zijn kosten die door de tegenpartij gemaakt zijn om het vonnis ten uitvoer te leggen en eveneens voor de "verliezer" zijn. Ik zou dat gewoon zo snel mogelijk betalen als ik u was.

Dit had kunnen vermeden worden door de tegenpartij onmiddellijk na het verkrijgen van het vonnis te laten weten dat u zou berusten in het vonnis.
"sowieso" schrijf je zo.

daphnevalcke
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 09 apr 2019 12:10

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben ook niet tegen het vonnis ingegaan. de uitspraak heb ik pas ontvangen in 2016 via de gerechtsdeurwaarder. Daarna ben ik onmiddellijk overgegaan tot afbetaling.
De reden waarom dit zo lang heeft aangesleept is omdat de schuldeiser niet mijn juiste adres had. Ik was dus niet op de hoogte dat ik moest verschijnen voor het vredegerecht + heb de uitspraak maar 4 jaar later ontvangen.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 apr 2019 12:19

Daarom er steeds voor zorgen dat ex-verhuurder uw nieuw adres. Kan voor alles dienen, nakomende post, facturen, dagvaardingen.... en zoals je ziet, kan u ook veel kosten besparen

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 09 apr 2019 22:49

Ik dacht, en verbeter me gerust indien verkeerd, dat de kosten van een deurwaarder enkel maar mogen doorgerekend worden indien dit zo in het vonnis staat.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2019 10:42

Gerechtelijk Wetboek
Art. 1024. De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 10 apr 2019 11:35

Bedankt Scorpioen, dit is duidelijk, ik was fout.
Artikel om te onthouden, al veel verkeerde informatie hier dus over gelezen op dit forum...

En is BW 2272 hier dan niet van toepassing?
Termijn van een jaar lijkt mij hier al verstreken, niet?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 apr 2019 11:40

Bedankt Scorpioen, dit is duidelijk, ik was fout.
Artikel om te onthouden, al veel verkeerde informatie hier dus over gelezen op dit forum...
Het gaat hier wel specifiek over de kosten van de tenuitvoerlegging hé, je mag dit niet opentrekken naar alle deurwaarderskosten.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 apr 2019 12:13

De vraag ging over kosten van betekening van het vonnis.
Dit zijn uitvoeringskosten.
Art. 2272 Ger. W. heeft enkel betrekking op de relatie gerechtsdeurwaarder - kliënt. De gerechtsdeurwaarder vordert de kosten niet terug, wel de schuldeiser die de gerechtsdeurwaarder al betaald heeft.

daphnevalcke
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 10 apr 2019 17:55

Allen bedankt voor de info.
Kunnen bepaalde kosten betwist worden? De gerechtsdeurwaarder rekent bvb bijna 500 euro vertaalkosten naar het Frans. Ik ben Belgisch en spreek perfect Nederlands. Voor mij was dit niet nodig. De uitspraak is in het Nederlands gebeurd maar mijn nieuwe woonplaats bevindt zich in Franstalig gebied.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 apr 2019 18:19

Wet taalgebruik gerechtszaken
Art. 38. Aan elke in het Nederlandsch gestelde akte van rechtspleging en aan elk in dezelfde taal gesteld vonnis of arrest, waarvan de betekening of de kennisgeving moet gedaan worden in het Frans taalgebied, zal een Fransche vertaling toegevoegd worden

De vertaling is dus verplicht. U kan die kosten niet betwisten.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”