Politiedatabank/security clearance

Student213
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Politiedatabank/security clearance

#1 , 01 apr 2019 07:37

Beste mensen,

Bij een routine controle drie jaar geleden werd een boksbeugel (in verpakking) in mijn wagen gevonden. Deze had ik een jaar eerder op een rommelmarkt gekocht en uiteraard nooit gebruikt.
Ik moest mee naar politiekantoor en daar hebben ze mijn vingerafdrukken etc genomen.

Ik werd niet veroordeeld en heb een minnelijke schikking betaald voor transport en verboden wapenbezit

Was eerste keer dat ik in contact kwam met de orderdiensten. Ik was toen 23 jaar oud.

Nu, voor mijn huidige job zal ik waarschijnlijk een security clearance nodig hebben (geheim).
Ik heb daar twee vragen bij:

- ben ik voor 'eeuwig' gekend bij de politiediensten? Of zullen mijn gegevens na x aantal jaren verdwijnen uit het systeem?
- Indien niet, kan ik iets doen of een aanvraag indienen om na x aantal jaren mijn gegevens te wissen uit hun systeem?

Want uiteraard zal dit een probleem zijn om al dan niet mijn security clearance te verkrijgen

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 01 apr 2019 18:20

Uw naam zal voor altijd en eeuwig bij de politie bekend staan voor "wapens en munitie".
Dit in hun lokale bestanden (hetgeen nooit zal verdwijnen) alsook in de ANG, zijnde de Algemene Nationale Gegevensbank.
Normaal gezien blijven deze feiten echter maar een 5 jaar (minimum) in de databank staan doch deze blijven meestal een veelvoud ervan erin staan...

Issued
Berichten: 1227

#3 , 01 apr 2019 21:39

Gegevens in de ang blijven erin staan tot je via de privacycommissie in gefundeerde vraag stelt om dit te verwijderen.

Ik denk echter dat een bezit van verboden wapen van "slechts" drie jaar geleden nog niet verwijderd zal worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 01 apr 2019 22:23

Los van moraliteitsonderzoek voor dat soort functies.
Wat bedoelt u met geheim? Bij een bepaalde overheidsdienst?? of privaat bewaking?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”