Kan gevonden email op PC als bewijsstuk worden gebruikt?

Mierejaan
Topic Starter
Berichten: 4

Kan gevonden email op PC als bewijsstuk worden gebruikt?

#1 , 04 jun 2008 20:54

Dag,
Op de PC van mijn dochter vond ik bezwarende bewijzen in een email die een vroegere vriend heeft verstuurd toen ze nog samen woonden.
Mijn vraag:
- is dit een geldig bewijs in een burgelijke rechtzaak?
- hoe kan ik laten bewijzen dat deze emai van hare PC-komt?
- kan zij beschuldgigd worden van onrechtmatig verkrijgen van bewijsmateriaal?
NB: Aan de inhoud van dit bericht alsook aan de persoon naar wie dit bericht gestuurd is kan men duidelijk opmaken dat alleen door hem kon worden verstuurd.
Graag reactie
Mierejaan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie
Berichten: 216

#2 , 05 jun 2008 11:57

Een mail is nog steeds geen geldig bewijs. Het kan enkel dienen als indicatie in een zaak waarvoor ook andere bewijzen zijn.
Men kan de afzender van de mail achterhalen aan de hand van het ip adres. Alleen het gerecht kan aan de provider vragen aan wie op het ogenblik van verzending het ip adres toebehoorde.
Het eigen mail adres is makkelijk te bewijzen.
Indien uw dochter deze mail heeft binnengekregen kan ze moeilijk beschuldigd worden van het onrechtmatig verkrijgen van 'bewijsmateriaal'.

Of zit er egens een addertje onder het gras waar we geen zicht op hebben?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2008 16:08

E-mail berichten worden dagelijks in de rechtbanken gebruikt als bewijs.

Zolang de verzender niet betwist dat hij die e-mail verzonden heeft is er geen enkel probleem.

scorpioen

Reclame

roadie
Berichten: 216

#4 , 05 jun 2008 19:03

Omdat ze gebruikt worden betekent het niet dat ze een wettelijk bewijsmiddel zijn.
En wat als de ontvanger betwist dat hij hem nooit heeft ontvangen?

Mierejaan
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 05 jun 2008 20:59

De rechtzaak is reeds lopende en deze email, door hem verzonden, hebben wij per toeval nu pas ontdekt. Hij had op de PC van mijn dochter een eigen account aangemaakt en zonder veel problemen heb ik zijn paswoord gevonden.
Deze door hem verzonden email bewijst dat zijn tot nu toe gevoerde bewijsvoering gelogen is.
In dit bericht staan nog andere gegevens die niet relevant zijn voor dit proces en hebben te maken met persoonlijke financiële problemen die hij via een werkrelatie probeert op te lossen. Dit bericht werd trouwens gestuurd naar een hogergeplaatse binnen zijn werkrelatie. M.a.w. het bekend maken van dit bericht brengt nog andere zaken aan het licht waarvan noch hij noch zijn werkomgeving gelukkig zal mee zijn.
Mierejaan

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2008 21:02

E-mail berichten worden niet alleen dagelijks gebruikt, maar ook als bewijs aanvaard in de rechtbank.

Zolang de verzender niet betwist dat hij het bericht verzonden heeft kan de ontvanger het zonder probleem als bewijsmiddel gebruiken.

Als de ontvanger betwist een e-mail ontvangen te hebben zit je met hetzelfde probleem als iemand die een brief schrijft en de ontvanger beweert die niet ontvangen te hebben.

scorpioen

roadie
Berichten: 216

#7 , 05 jun 2008 21:38

Een geschrift

Wat een geschrift is werd door de wetgever als evident aanzien en bijgevolg niet gedefinieerd. Het was immers duidelijk dat een geschrift een (hand-) geschreven tekst was. Evenmin werd bepaald welke de gegevensdrager diende te zijn. Zo werd tot nog toe een geschrift gelijkgesteld met papier als drager van de informatie, zodat brieven, bankafschriften, kassabonnetjes, akten, telegrammen, faxen, computer print-outs daaronder vallen.

Maken echter elektronische gegevens (hier: E-mail) een geschrift uit? Volgens Professor VAN GERVEN is een geschrift de uitdrukking van een taal (ook informaticataal) die d.m.v. verstaanbare of vertaalbare tekens (alfabet, afkortingen, ideogrammen maar ook microfiches en zelfs videobanden, mits daar leestekens opstaan) gefixeerd wordt op een steun met relatieve duurzaamheid (papier, film, maar ook scherm of magnetische band). Deze brede begripsomschrijving laat toe om ook computergegevens als geschrift te beschouwen. Ook Professor BALLON beschouwt elektronische gegevens als een geschrift, ook al is er specifieke apparatuur nodig om het geschrift waarneembaar te maken en de vastlegging slechts relatief duurzaam is.

De hogere rechtspraak heeft hogervermelde redenering om elektronische gegevens als een geschrift te beschouwen nog niet bevestigd.

De juridische uitdaging bestaat er dan ook in het ontbreken van papier op te vangen wanneer er volgens de klassieke interpretatie van de juridische teksten papier moet zijn.
Een aanzet hiertoe wordt geleverd door artikel 4 van het wetsontwerp tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, dat het oude artikel 1333 B.W. vervangt en bewijskracht toekent aan elektronische geschriften.



Een geschrift door de wet beschermd

De wet beschermt authentieke, openbare, handels- of bankgeschriften en private geschriften.

In het algemeen beschouwt het Hof van Cassatie als beschermde geschriften, de geschriften die enigermate tot bewijs kunnen strekken, d.w.z. die zich aan het openbaar vertrouwen opdringen, zodat de overheid of de particulieren die ervan kennis nemen of aan wie zij worden voorgelegd kunnen overtuigd worden van de waarachtigheid van de akte of het juridisch feit in die geschriften vastgelegd of kunnen gerechtigd zijn daaraan geloof te hechten. De wettelijke bewijswaarde van het geschrift is dus van geen belang.

Private geschriften vallen onder de reikwijdte van de artikelen 193 e.v., wanneer zij van aard zijn dat zij in rechte gevolgen hebben, d.i. dat zij door het gebruik waarvoor ze werden geredigeerd, derden nadeel kunnen berokkenen en tegen hen uitwerking kunnen hebben en wanneer zij wegens hun inhoud of vorm door de gemeenschap als waar kunnen worden beschouwd.

Belangrijk is dat deze e-mails niet noodzakelijk "wettelijke bewijswaarde" moeten hebben. Een privé-geschrift is een geschrift in de zin van art. 196, ook zonder dat het daarvoor wettelijke of procedurele bewijswaarde behoeft te bezitten. Het is voldoende dat het geschrift van die aard is dat het in het gewone maatschappelijke verkeer, in een zekere mate, als bewijs kan dienen van een rechtshandeling of rechtsfeit.

E-mail is vandaag de dag een veel gebruikt communicatiemiddel in het gewone maatschappelijk verkeer. Weinigen twijfelen aan de echtheid van hun dagelijkse e-mail. Aangenomen zou kunnen worden dat deze dan ook "wegens de inhoud of vorm door de gemeenschap als waar" wordt beschouwd.

Mierejaan
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 05 jun 2008 21:51

En kan dit bewijs genegeerd worden omdat ik via zij paswoord heb ingelogd?

akromah
Berichten: 114

#9 , 05 jun 2008 23:28

ik heb een zaak verloren terwijl ik tientallen e-mails kreeg van hem.
De rechter oordeelde dat het niet bewezen is dat de mails van hem kwamen.
Hij deed niet eens de moeite om op aangetekende brieven van mij of mijn advocaat of de deurwaarder te antwoorden. (jawel, naar mij via mail die dan geen "bewijs" werden gevonden door de rechter.
Ook op de zitting stuurde hij zijn kat.
En JA, ik verloor de zaak en moet ook opdraaien voor alle kosten.
"omdat zijn vele mails geen enkel bewijs zijn"

Mierejaan
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 08 jun 2008 11:52

Deze door hem verzonden email staat wel nog op de PC van mijn dochter. Er is ook nog ander bewijsmateriaal en de inhoud van deze mail bevestigt onze bewijsvoering.
Is er een instantie naar waar ik dze PC kan brengen om te laten bevestigen dat die email inderdaad op deze PC werd aangemaakt en verzonden?
Hij heeft namelijk ook al geprobeerd ander aangevoerd bewijsmateraal niet te laten aanvaarden door de rechter die de zaak behandelt. Edchter zonder resultaat.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”