Problemen met advocaat

Kevin1981
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Problemen met advocaat

#1 , 15 mar 2019 20:38

Goedeavond,

Ik stuur hier om advies te kunnen verkrijgen voor hetvolgende:

Een vriend van mij heeft jaren terug een advocaat onder de arm genomen. Deze is 4 jaar zijn advocaat geweest voor een aanslepende zaak. Hierbij werd hij verplicht om enkel cash betalingen van tijd tot tijd te doen. Indien er via een overschrijving werd betaald werd de advocaat verbaal agressief en kreeg hij een kwade telefoon.Ook kreeg hij opdrachten om bepaalde zaken uit te pluizen inzake de zaak. Hij moest veel administratie zelf doen wat ik nogal raar vind. En zeker met de wetenschap dat we over bedragen spreken van gemiddeld 6-700euro/maand die cash werden overhandigd. Na 4 jaar besloot hij om een andere advocaat te nemen omdat hij niets meer van zijn vorige advocaat hoorde.

Volgens mijn vriend is dit bij zijn vorige advocaat in het verkeerde keelgat geschoten en kwam er na de overstap ineens een afrekening tevoorschijn van 8000euro dat betaald diende te worden. De advocaat beweert dat hij nooit betaald is geweest. 4 jaar voor iemand werken zonder daar ooit een cent voor te hebben ontvangen en dan effectief zo lang wachten?

Mijn vriend is heel naïef geweest om nooit om betalingsbewijzen te vragen. Nu moet hij op korte tijd reageren op een brief van een balie waarin het verschuldigde bedrag wordt vermeld en wordt verzocht dit na te gaan en tot betaling over te gaan. Indien dit niet gebeurt zal er een gerechtelijke procedure opgestart worden.

Ik weet dat dit beknopt is uitgelegd. Dit is ook met reden gedaan dat u wel kan begrijpen...

Mijn vriend heeft in het verleden enorm slechte dingen meegemaakt en en staat mentaal op het punt om wederom te breken. Ikzelf zie hier 2 opties in. Een onderzoek laten starten en/of de bittere pil slikken en dit bedrag betalen en er lessen uit trekken.

Indien er een deurwaarder wordt aangesteld moet ik dan vrezen om inbeslagname van mijn spullen, gezien hij bij mij staat ingeschreven? Ik heb van de meeste zaken de facturen nog wel. Als het tot dit punt zou komen denk ik dat we ook alleen maar kunnen meewerken en over het bedrag kunnen discussiëren en vervolgens een afbetalingsplan op te stellen. Ik ben er heel nuchter in dat mijn vriend er niet goed voorstaat, maar als het van mij afhangt wil ik wel alles uit de kast halen om deze wanpraktijken te stoppen. Hij zal absoluut niet het enige slachtoffer zijn, denkt u ook niet?

Graag had ik hierin wat meningen willen bekomen. Weet er iemand welke instanties het meest geschikt zijn voor een discreet onderzoek? Hoe noemen jullie deze kwalificaties? Oplichting, belastingontduiking, misbruik van vertrouwen...?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 15 mar 2019 20:45

Zeker al een schrijven richten naar de stafhouder van de balie.
De nieuwe advocaat moet het dossier krijgen - oude advocaat mag het niet bijhouden tot factuur betaald is.
Voor een GDW zal de advocaat toch eerst een vonnis moeten hebben voor de GDW kan opschrijven.
Via een rekenvel minitieus alles in schema brengen met afspraken besproken zaken en reacties.
U kan ook een laatste bezoek brengen en alles opnemen. Met wat gerichte maar omfloerde vragen.

Hoe men dit noemt doet er niet toe u zal wel moeten bewijzen of uw vriend dat dat betaald werd.
Eigen dossier advocaat ...dat kan enkel via onderzoeksrechter mogelijk zitten daar documenten of kattebelletjes waaruit blijkt dat hij wel geld heeft ontvangen.

Kevin1981
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2019 10:19

Bedankt voor uw reactie,

Hoe gaat die procedure voor gdw juist in zijn werk? Kan je daar ook een bepaalde termijn aan koppelen? Dit vonnis kan de advocaat wel gemakkelijk verkrijgen veronderstel ik?

Wij zullen dan reageren op de brief van de stafhouder. Mijn vriend heeft van deze kennisinstelling ook nooit aangetekende brieven ontvangen. Het doet er misschien niet toe , maar ik weet niet of dat de normale gang van zaken is. Ik dacht zelf eerst dat het bluf was, omdat ik het niet kon geloven dat deze advocaat na zoveel geld te hebben ontvangen dit durft doen. Maar hij gaat er ook vanuit dat deze een gemakkelijk slachtoffer is natuurlijk...

Ik heb al weet dat er nog een ander slachtoffer is. Deze heeft angst om hierbij betrokken te worden , omdat deze dan denkt dat hij nadien ook zo'n rekening gaat voorgeschoteld krijgen. Beiden hebben echt angst van deze advocaat. Ik vermoed dat deze advocaat afhankelijk van de personaliteit van zijn cliënten deze werkwijze hanteert.

U bedoelt dat wij best naar de politie dan stappen en via deze weg vragen dat de onderzoeksrechter een discreet onderzoek opstart?

Mvg

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 16 mar 2019 13:12

Waarom zou een advocaat gemakkelijk een vonnis kunnen krijgen?
Partijen moeten aanwezig zijn ter zitting ( gedagvaard) dus uw vriend moet daar ook aanwezig zijn.

Kevin1981
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mar 2019 13:21

Hallo,

Ik weet totaal niet hoe zon procedure in zijn werk gaat. Ik wist niet dat een advocaat hiervoor een rechtzaak moest opstarten om dan een vonnis te bekomen. Dus eigenlijk kan mijn vriend zich op dat moment dan ook verdedigen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”