bedragen geblokkeerde rekening

poliant
Topic Starter
Berichten: 2

bedragen geblokkeerde rekening

#1 , 05 mar 2019 10:45

Na jarenlang aanslepen van een dossier waarbij ik schade opliep door verbouwingen van de buren, werd uiteindelijk een advocaat ingeschakeld. thans wer een minnelijke schikking getroffen en werden de betalingen van de buurman en zijn betrokken partijen, op een geblokkeerde rekening van mijn advocaat gestort. Mijn advocaat heeft inmiddels al meer dan 2 maanden deze gelden op zijn geblokkeerde rekening staan en stort niets door naar mij. Op mails en telefonische gesprekken word ik telkens wandelen gestuurt als dat de afrekening nog dient te gebeuren en meer van die blabla. Hoe lang kan/mag dit alles aanslepen ? En wat kan ik hiertegen ondernemen dat mijn eigen advocaat de gelden die mij toebehoren op de geblokkeerde rekening op zijn naam niet overmaakt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 mar 2019 12:55

Art. 134 Codex Deontologie OVB
De advocaat maakt de derdengelden zo spoedig mogelijk over aan hun bestemmeling. Hij vermeldt daarbij
gegevens die de identificatie van het dossier mogelijk maakt.
(...)

Art. 135
De stafhouder oefent toezicht uit op het correct gebruik van de derdenrekening.
Hij kan alle bewarende maatregelen nemen, (...)

Ergo, schrijf de stafhouder van de balie waarvan uw advocaat lid is aan en omschrijf uw probleem met de noodzakelijke bewijsstukken als bijlage. Een gewone brief of mailtje kan volstaan.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 05 mar 2019 14:33

Ik zou in dit geval toch eerst nog eens formeel aandringen bij uw advocaat, met de melding dat u indien nodig de stafhouder zal inlichten.
Als de advocaat dan nog niet overgaat tot het doorstorten van de derdengelden (en het maken van de afrekening) , kan u zich nog altijd tot de stafhouder wenden.

Ik zou persoonlijk een advocaat, die nog een (al dan niet gepeperde) factuur moet opstellen, niet onnodig tegen mij in het harnas jagen :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”