Opgeroepen als jurylid in een assisenzaak

giserke
Berichten: 2434

Re: Opgeroepen als jurylid in een assisenzaak

#16 , 16 okt 2014 10:02

Als je opgeroepen wordt, dan wordt tijdens de eerste zitting de jury gekozen.
Het enige wat je daar mag doen is braafjes naar voor gaan en uw mond houden.
Al de rest levert U een fikse boete op.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 okt 2014 11:44

Niet gezegd dat je dat in de rechtbank moet doen, hé. Als je dit op zo'n manier doet dat de advocaat van de verdediging "uw mening" te weten komt, zal die u wel wraken, zeker?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1481

#18 , 16 okt 2014 14:54

Dan zal de school een 'vervanger' moeten voorzien. 8_)
Geen school, universiteit. Vervanger is niet voorhanden... materie is té gespecializeerd.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 16 okt 2014 16:02

Geen school, universiteit. Vervanger is niet voorhanden... materie is té gespecializeerd.
Da's dan een probleem van de universiteit, niet van u. U hebt in theorie niet de keuze om al dan niet te zetelen in die jury. U zal moeten zetelen, of uw werkgever dit nu graag heeft of niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38728

#20 , 16 okt 2014 16:15

Er is zelfs minstens één rector die zelf ook al aanwezig is geweest op zo'n assisen zitting ... weliswaar had die geen keuze. Bij mijn weten.

WP002
Berichten: 1481

#21 , 16 okt 2014 16:37

Da's dan een probleem van de universiteit, niet van u.
In de praktijk wel want dan mag ik achteraf dubbele shift draaien om mijn gemiste uren weer in te halen.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 16 okt 2014 18:38

Stel dat de schuld niet zo héél erg duidelijk is in een bepaalde zaak
Dan is het toch net simpel ?

Franciscus
Berichten: 38728

#23 , 16 okt 2014 18:45

Bij twijfel vrijspraak ..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 17 okt 2014 08:59

Bij twijfel vrijspraak ..
Tja, in theorie. In praktijk zijn er genoeg assisenzaken waar het bewijs niet sluitend is, en de verdachte toch veroordeeld werd (parachutemoord, om maar iets te zeggen). Voor die juryleden was de theorie "twijfel, dus vrijspraak", blijkbaar niet zo voor de hand liggend. Mij maak je niet wijs dat al deze mensen zich zomaar hebben laten inpakken door de heer Vermassen, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 17 okt 2014 09:01

In de praktijk wel want dan mag ik achteraf dubbele shift draaien om mijn gemiste uren weer in te halen.
Uw werkgever heeft zich ook aan het arbeidsreglement / arbeidscontract te houden, ook na de rechtszaak. Als u een arbeidscontract hebt van 40 uur per week, kan hij u niet vragen om er 80 te doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#26 , 17 okt 2014 10:03

Bij een universiteit is het natuurlijk zo dat je bvb 8 uur les dient te geven en die les gemakkelijk verplaatsbaar is. De rest van de uren zijn uren "studie"/"begeleiding"/"onderzoek"/"dienstverlenging". Die zaken liggen natuurlijk qua werkdruk al lang vast en kunnen niet gemakkelijk verschoven worden in de tijd en zijn vaak redelijk individueel. Dat komt in de praktijk er dus vaak bovenop. Ook omdat vele docenten geen onderzoek/dienstverlening wensen af te staan ;)

Ik versta dus zijn ergernis ;)

LeenW
Berichten: 12943

#27 , 17 okt 2014 10:15

Men kan mensen toch niet verplichten de verloren tijd van klein verlet in te halen? De universiteit moet dan maar een oplossing zoeken, bv een doctorandus een deel van de taken laten overnemen.

giserke
Berichten: 2434

#28 , 17 okt 2014 10:58

Men kan mensen toch niet verplichten de verloren tijd van klein verlet in te halen? De universiteit moet dan maar een oplossing zoeken, bv een doctorandus een deel van de taken laten overnemen.
Verplichten niet neen, maar je kan niet vermijden dat je achterstand opbouwt in uw onderzoekswerk tov andere (concurrerende)onderzoekers.
En dat is moeilijker terug in te halen.

Iemand die gewoon zijn uurtjes moet kloppen bij zijn werkgever heeft hier niet veel problemen mee, maar iemand die een reputatie te verdedigen heeft is iets anders.

LeenW
Berichten: 12943

#29 , 17 okt 2014 11:52

Men kan mensen toch niet verplichten de verloren tijd van klein verlet in te halen? De universiteit moet dan maar een oplossing zoeken, bv een doctorandus een deel van de taken laten overnemen.
Verplichten niet neen, maar je kan niet vermijden dat je achterstand opbouwt in uw onderzoekswerk tov andere (concurrerende)onderzoekers.
En dat is moeilijker terug in te halen.

Iemand die gewoon zijn uurtjes moet kloppen bij zijn werkgever heeft hier niet veel problemen mee, maar iemand die een reputatie te verdedigen heeft is iets anders.
Maar is dit dan een geldig excuus om niet in de jury te moeten gaan zitten?

giserke
Berichten: 2434

#30 , 17 okt 2014 12:00

Neen dit zal niet als geldig excuus aanvaard worden.
In dit geval komt het er op neer dat je de 'Jos' van dienst bent.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”