Boete en deurwaarder

FoxRay
Topic Starter

Boete en deurwaarder

#1 , 07 jun 2010 21:51

In 2007 kreeg ik van het stad Leuven een boete in de bus voor €10, dit door het te laat terug brengen van een boek uit de bibliotheek. Deze boete was nooit betaald geweest daar ik het ergens misplaatst had en er nooit meer aan gedacht had.

Een paar maanden later kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder in de bus voor de betaling van €73 daar de stadsontvanger een dwangbevel had gegeven, teneinde dit niet erger te laten worden heb ik zonder enige vraag dit factuur betaald.

Vandaag kom ik thuis en vond ik op de tafel een papier met in het vet 'Uitvoerend beslag op roerend goed', weer voor de zelfde zaak als diegene die ik 2,5 jaar geleden betaald had. Blijkbaar is er dus een deurwaarder samen met een sloten maker bij mij thuis binnen geweest en heeft hij zowat voor om de beiden €5000 opgeschreven aan inbeslagname, en dit zonder dat ik enige vorm van communicatie heb gekregen tijdens deze periode.

Te gek voor woorden want op dit blad staat "Hoofdsom: €10,50", wat me nog meer zorgen maakt is dat hierop ook vermeld wordt dat de verkoop zaterdag al plaatsvind. Het ergste van deze zaak is dat ik samen met iemand anders een pand huur en deel en dat zowat alles dat deze deurwaarder opgeschreven heeft niet eens van mij is maar van de andere persoon.

Nu is het bedrag weer eens opgelopen tot €200 of zelfs meer, eerlijk gezegd is er gewoonweg niet aan uit te geraken aan deze mensen hun opsommingen.

Mijn vraag is echter, kan dit nu echt zomaar? En ten tweede wat kan de andere persoon doen om zijn eigendom te beschermen?

Bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peter kvm

#2 , 07 jun 2010 22:01

U hebt destijds enkel de kosten van het dwangbevel betaald en niet de totale som? Uw betaling werd eerst aangerekend op de kosten en vervolgens pas in hoofdsom...

Bent u voorafgaandelijk in gebreke gesteld?

Strikt genomen kan dit ja, maar het is alleszins geen toepassing van de beginselen van behoorlijk bestuur (kosten zijn een veelvoud van de hoofdsom). Mogelijk kunt u zelfs 'misbruik van recht' inroepen daar dit eerder een vorm van pesten is. De aangewende middelen staan immers niet in verhouding tot het doel... Is er geen ombudsdienst waar u terecht kunt met uw grieven?

roharro

#3 , 07 jun 2010 22:07

Een paar maanden later kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder in de bus voor de betaling van €73 daar de stadsontvanger een dwangbevel had gegeven, teneinde dit niet erger te laten worden heb ik zonder enige vraag dit factuur betaald.

Vandaag kom ik thuis en vond ik op de tafel een papier met in het vet 'Uitvoerend beslag op roerend goed', weer voor de zelfde zaak als diegene die ik 2,5 jaar geleden betaald had. Blijkbaar is er dus een deurwaarder samen met een sloten maker bij mij thuis binnen geweest en heeft hij zowat voor om de beiden €5000 opgeschreven aan inbeslagname, en dit zonder dat ik enige vorm van communicatie heb gekregen tijdens deze periode.

Waarom moet u nogmaals betalen? U zegt dat u 2,5 jaar geleden, al hebt betaald. Heb je daar geen bewijs meer van?

Mijn vraag is echter, kan dit nu echt zomaar? En ten tweede wat kan de andere persoon doen om zijn eigendom te beschermen Indien er geen rekening meer open stond kan dit niet. Anders kan dat wel.
De andere bewoner moet kunnen aantonen dat het zijn bezittingen zijn dmv facturen op zijn naam + betalingsbewijzen op zijn naam.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

FoxRay
Topic Starter

#4 , 07 jun 2010 22:14

Het vreemde is dat het bedrag van €73 wel vermeld staat en in vermindering gebracht wordt, maar ik heb nooit een ander factuur gezien of gekregen.

Voor mij was het twee jaar geleden kosten van de boete + kosten van de deurwaarder, ik heb geen idee waar die nu nog mee afkomt en vooral daar ik nooit iets in men bus gekregen heb.

roharro

#5 , 07 jun 2010 22:23

Het vreemde is dat het bedrag van €73 wel vermeld staat en in vermindering gebracht wordt, maar ik heb nooit een ander factuur gezien of gekregen.

Voor mij was het twee jaar geleden kosten van de boete + kosten van de deurwaarder, ik heb geen idee waar die nu nog mee afkomt en vooral daar ik nooit iets in men bus gekregen heb.
Als je kan bewijzen dat je toen alles betaald hebt kunnen ze je nu niets doen. Kan fout zijn van de diensten van de gemeentontvanger. Heb zelf ook eens zo een blunder van de gemeente meegemaakt.
Maar je moet zelf bewijzen dat je recht in je schoenen staat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

marmat

#6 , 08 jun 2010 20:46

Vandaag kom ik thuis en vond ik op de tafel een papier met in het vet 'Uitvoerend beslag op roerend goed' ...

..., wat me nog meer zorgen maakt is dat hierop ook vermeld wordt dat de verkoop zaterdag al plaatsvind.

Art. 1520. Ger.Wb. vermeldt : " Er moet ten minste één maand verlopen tussen de overhandiging van het afschrift van het proces-verbaal van beslaglegging of, in voorkomend geval, van de betekening van het beslag aan de schuldenaar en de verkoop."

Maw. tussen datum van beslaglegging en geplande openbare verkoop dient minimum een termijn van 1 maand te zitten.

Het zou mij derhalve sterk verwonderen dat de verkoop nu zaterdag al zou plaatsvinden

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”