verzoekschrift ingediend - wat nu?

AgiaGalini
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verzoekschrift ingediend - wat nu?

#1 , 11 jun 2025 20:57

Ik heb een verzoekschrift ingediend bij de rechtbank van eerste aanleg (in verband met een belasting wegens verkrotting) op naam van een vriend. Hij wordt nu uitgenodigd eind juni. Wat gaat er op die zitting gebeuren? Dat is toch de 'inleidende zitting', denk ik. Tegenpartij is de gemeente, we weten nog niet wie de advocaat zal zijn.

Moet die kameraad effectief naar de rechtbank (hij is 77 en niet zo mobiel) of kan hij vragen aan de rechtbank dat de tegenpartij conclusies schrijft? of moet hij toch zelf naar de zitting? of zal de advocaat zelf contact opnemen met betrokkene?

Franciscus

#2 , 11 jun 2025 22:45

Hij moet daar of zijn advocaat aanwezig zijn.
Conclusies moeten onderling en aan rechter overgemaakt worden.
Het heen en weer kan in conclusietermijnen.
Alles wat niet of te laat wordt medegedeeld 'kan' niet gebruikt worden
Kan hij zichzelf niet verdedigen dan moet het met advocaat want familie mag niet vertegenwoordigen.
Gezien hij eiser is en de zaak heeft opgestart dient hij dus de uitgeschreven zaken als eerste klaar te hebben en aan rechter en gedaagde over te maken.
Hij zal vermoedelijk wel een aangetekende brief met zijn bezwaar aan gemeente hebben bezorgd.
Vermoedelijk zal het een inleiding zijn waar dan een en ander kan beslist worden.

In het kort wat losse opmerkingen.

AgiaGalini
Topic Starter

#3 , 11 jun 2025 23:05

Eigenlijk dient het verzoekschrift dat ik opstelde al als conclusie. Alle argumenten zijn erin verwerkt, en ook een lijst met bewijsstukken is neergelegd op de griffie). Het klopt toch dat de gemeente nu conclusies mag maken, en dat die vriend daar dan op mag reageren? Ik weet dat de conclusietermijnen onderling vastgelegd worden én de rechter die data noteert. Kan het gebeuren dat er nog voor de inleidende zitting conclusietermijnen onderling overeen gekomen worden en dat dat aan de griffie meegedeeld wordt, zodat niemand eind juni echt in persoon moet verschijnen? Alvast bedankt voor de hulp

Reclame

Franciscus

#4 , 12 jun 2025 19:43

Als de gemeente / advocaat van de gemeente daar mee akkoord zou gaan.
Maar of deze dat gaat afspreken met een niet - confrater.
Proberen gaat mee.

AgiaGalini
Topic Starter

#5 , 12 jun 2025 20:09

Het zou hem een verplaatsing kunnen besparen. Maar als hij betaald wordt door de gemeente, vindt hij dat waarschijnlijk niet erg.

Franciscus

#6 , 13 jun 2025 10:17

Maar bij eerste aanleg moet men werken via een advocaat bij mijn weten.

:oops:
Klopt niet men mag inderdaad zichzelf verdedigen echter niet altijd aangeraden -

Thomas_AA

#7 , 13 jun 2025 21:03

Maar bij eerste aanleg moet men werken via een advocaat bij mijn weten.
Niet strikt gezien verplicht.

Buiten de gekende uitzondering van Cassatie (met specifieke advocaat) is ook voor Assisen verdediging door een advocaat verplicht. Of indien men minderjarig of geïnterneerd is.

In de praktijk zijn vooral het Vredegerecht en de Politierechtbank “geduldig” met niet-professionelen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”