ingebrekestelling gevolgen

Nova83
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ingebrekestelling gevolgen

#1 , 26 mar 2025 11:11

Als we een aannemer een ingebrekestelling sturen omdat hij zijn afspraken niet nakomt, wat zijn de gevolgen hiervan?

We geven hem 7 dagen tijd om te reageren op de ingebrekestelling en 1 maand om de werken af te ronden.

Wat gebeurt er als hij binnen de 7 dagen reageert, maar de werken toch niet afrond? Kunnen wij dan een andere aannemer kiezen?

Wat gebeurt er als hij niet reageert binnen de 7 dagen en de werken dus ook niet afrond? Kunnen we dan andere aannemer kiezen?

lukasi

#2 , 26 mar 2025 12:08

Heb je dit in de ingebrekestelling geschreven dat de werken worden geacht te zijn verbroken door HEM als hij :
- niet reageert binnen de 7 dagen
- als hij de werken niet voltooid binnen de maand na datum
Ja ?
dan kan je best na 5 weken een nieuwe ingebrekestelling sturen waarin je stelt dat HIJ de werken eenzijdig verbreekt en dat je een schadevergoeding zult vorderen. En een andere aannemer zal aanstellen.
Hier geef je hem een periode om opnieuw te reageren.
Met deze 2 ingebrekestellingne kun je via de rechtbank het aannemingscontract laten nietig verklaren en kan je verder.
Nee?
Dan zal je opnieuw moeten starten met duidelijk te stellen wat de gevolgen zijn van niet starten of voltooien van de werken.

Ps
Nooit stellen dat JIJ het contract als verbroken beschouwd, want dan kan hij hiervan gebruik maken om winstderving en schadevergoeding te eisen

Nova83
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2025 12:50

Ja, er staat in dat het contract wordt verbroken door hem.

Maar als ik het goed begrijp, moet ik zo wie zo naar de rechtbank om het contract te laten nietig verklaren als hij de werken niet afrond en ik een nieuwe aannemer wil aanstellen?

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”