Pro Deo wederpartij toegekend op basis van valse aanvraag

JorisB
Topic Starter
Berichten: 78

Pro Deo wederpartij toegekend op basis van valse aanvraag

#1 , 02 jan 2022 10:59

Wederpartij (toenmalige partner) vroeg juridische bijstand aan, maar verzweeg een aanzienlijk deel van de gezinsinkomsten.
Bureau Juridische bijstand kent op basis van dit gelogen, lage inkomen een Pro Deo toe. Wederpartij verbreekt de relatie en start met de Pro Deo een procedure tegen me.
Daarin wordt zelfs de (onterechte) toekenning van juridische bijstand gebruikt als "bewijs" van onvermogen.

In een ander topic (https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=49&t=111209) vond ik dit document https://henribaliemagazine.be/sites/def ... %20DEF.pdf met deel 9.13.1:
"Zodra de aangestelde advocaat vaststelt of verneemt dat de situatie of de bestaansmiddelen van de cliënt gewijzigd zijn of dat de cliënt zich niet bevond in de omstandigheden om juridische bijstand te genieten op het ogenblik dat het werd toegekend, vraagt de advocaat de cliënt om het BJB hiervan op de hoogte te brengen.
Bij gebreke van de cliënt om in te gaan op dit verzoek, stuurt de advocaat aan de voorzitter van het BJB een verzoek tot intrekking van de juridische bijstand."

Ik vermeld in de eigen conclusies dat aanleggende partij ten onrechte een Pro Deo kreeg toegewezen. De valse aanvraag wordt in de stukkenbundel opgenomen.
Advocaat van wederpartij is dus op de hoogte en moet in principe handelen.
Hij is echter ook medewerker bij het BJB en vermoedelijk heeft hij de (foutieve) aanvraag voor juridische bijstand voor zijn cliënte zelf opgemaakt.

Het lijkt zelfs dat verweerder en/of Pro Deo de valse aanvraag wil wegmoffelen: aanvankelijk zat de toekenning van de Pro Deo in de stukkenbundel van wederpartij. De bijlage van dit stuk (de aanvraag op zich) werd niet meegegeven. Intussen worden conclusies ingediend en werd het volledige stuk in alle stilte uit de stukkenbundel gehaald.

Wederpartij geniet ten onrechte van kosteloze rechtsbijstand. De financiële drempel van advocatenkosten valt weg en op deze manier kan wederpartij bij wijze van spreken gratuit en naar hartenlust procederen.
Pro Deo langs zijn kant kan een zaak opstarten die hij anders niet had en is zeker van zijn inkomen, want er wordt gefactureerd aan de belastingbetaler.
Los van het emotionele ben ik zelf wel tijd, geld en energie kwijt door een procedure dat er op correcte wijze waarschijnlijk niet was geweest.

Wat kan ik doen als noch wederpartij, noch de Pro Deo het BJB in kennis stelt?
Zelf BJB in kennis stellen? Pro Deo per AS wijzen op zijn plicht? Stafhouder aanschrijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 17 jan 2022 17:04

Best alle drie akties die u voorstelt.
Uiteraard met elementen die het bedrog bewijzen.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”