plaatsvervangend vrederechter

Lion
Topic Starter

plaatsvervangend vrederechter

#1 , 11 mar 2009 11:05

Hallo !

Mag een plaatsvervangend vrederechter die ook hierna advocaat is jou verdedigen wanneer men voor het vredegerecht verschijnt ( waar hij plaatsvervangende is ) ?

Kan hij jou ook verdedigen indien je ooit een zaak voor verzoening hebt ingeleid ( waar hij toen de plaatsvervangend vrederechter bij was ) en waar wij nu een rechtzaak van willen maken ?

Dank U !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 11 mar 2009 11:51

In principe wel, maar dit lijkt me deontologisch heel erg onverantwoord...

Ik raad je aan om eens te gaan praten met de stafhouder van de balie van die advokaat,.

Lion
Topic Starter

#3 , 11 mar 2009 12:01

zodus in principe kan het zijn dat die advocaat omwille van deze reden de zaak niet zal aannemen .

Kan ik daaruit afleiden dat de advocaat van de tegenpartij dit tegen ons kan gebruiken ?

Wat indien ik een andere advocaat neem die in hetzelfde advocatenkantoor werkt ?

Reclame

Beachcomber

#4 , 12 mar 2009 10:29

Advokaten zijn in principe zelfstandigen, een andere advokaat uit het zelfde kantoor is dus geen probleem.
De tegenpartij zou dit kunnen gebruiken om een 'schijn van partijdigheid' op te werpen. Normaal gezien is een advokaat enkel de lasthebber van zijn cliënt en is hij geen betrokken partij bij een geding, daarom dus dat dit wettelijk wel kan, dat iemand eerst als advokaat, daarna als vrederechter opkomt. Maar volgens de toch vrij strakke deontologie die advokaten hanteren is dit toch wel balanceren op een slappe koord...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”