Syntheseconclusie betwisten

Johan nr 2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Syntheseconclusie betwisten

#1 , 09 mar 2016 11:01

Ik kreeg mijn syntheseconclusie van tegenpartij.
Hierin worden enkele zaken aangevoerd die ik alsnog zou willen weerleggen.
Als ik het goed begrijp is het pleidooi niet de ideale moment om dit te doen, aangezien het hof zich vooral over de eindconclusies zal buigen?
En het grootste deel van het pleidooi begrijpelijk vergeten zal zijn op de moment van beslissing.
Kan ik deze zaken nog schriftelijk weerleggen?
Het is niet de bedoeling een nieuwe eigen syntheseconclusie te maken, tenzij dat niet anders kan, enkel de opmerkingen uit hun syntheseconclusie en de laatst bijgevoegde stukken te weerleggen.

Ik dank alvast voor enig antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 mar 2016 12:54

De verweerder heeft het laatste woord. Uiteraard wil je als eiser nog eens een antwoord formuleren op argumenten van de andere partij, en is het frustrerend dat je dit niet meer kan, maar het is zo.

Mocht de andere partij opeens volledig nieuwe feiten uit zijn of haar hoed toveren en deloyaal procesgedrag vertonen, dan kan er misschien nog een mouw aan gepast worden. Een nieuw juridisch argument is uiteraard geen reden om opnieuw te beginnen concluderen. Jouw argumenten moeten in jouw syntheseconclusie staan. Je kan de andere partij van antwoord dienen tijdens de pleidooien. Vertrek wel vanuit je eigen verhaal en eigen sterktes.

Als jij opnieuw mag concluderen, mag de tegenpartij dat ook opnieuw.

Daarenboven is (in beginsel) elke laatste conclusie een syntheseconclusie. Het is dus zeer onverstandig om in je laatste conclusie enkel aanvullende elementen aan te halen. De rechter dient immers enkel rekening te houden met deze laatste conclusie.

Johan nr 2
Topic Starter

#3 , 10 mar 2016 15:14

Het is alleszins begrijpelijk want anders wordt het een straatje zonder eind.
Maar wederpartij vermeld opnieuw onwaarheden in haar syntheseconclusie.
Concreet zou ik bepaalde taken nooit hebben moeten uitvoeren volgens hen.
Dat hebben ze netjes bewaard tot het einde natuurlijk. Ik heb foto's die tegendeel bewijzen.
Als ik het goed begrijp mag ik die dus niet meer gebruiken?
Nog een keer bedankt!

Reclame

scorpioen

#4 , 10 mar 2016 18:27

Waarom zou je die foto's niet mogen gebruiken?

Johan nr 2
Topic Starter

#5 , 10 mar 2016 22:19

Moet ik mijn stukken niet overleggen aan wederpartij bij mijn conclusie?

scorpioen

#6 , 10 mar 2016 22:28

Je hebt toch nog een conclusietermijn? Dan deel je die stukken mee samen met die conclusie.

Johan nr 2
Topic Starter

#7 , 10 mar 2016 23:00

Ik ben eisende partij, heb geen conclusietermijn meer.

scorpioen

#8 , 11 mar 2016 12:33

Dan kan je een verzoekschrift neerleggen op grond van art. 748, § 2 Ger. W.
Als er nieuwe middelen staan in de laatste conclusie van de tegenpartij, waarop je niet meer kan antwoorden, kan je
- ofwel ter zitting de wering van die conclusie of middelen uit de debatten vragen (deloyaal procesgedrag, schending rechten van de verdediging), wat de rechter zal beslissen is onzeker;
- ofwel een nieuwe conclusietermijn vragen (art. 748, § 2 Ger. W.). Meestal wordt deze werkwijze toegepast.

Johan nr 2
Topic Starter

#9 , 11 mar 2016 13:22

Het zijn niet echt nieuwe middelen.
Kortweg,
Ik gaf aan in welke barema van het paritair comité ik vergoed diende te worden door de functie en taken die ik uitoefende.
Tegenpartij beweert dat ik die taken nooit uitoefende - een leugen die ik niet verwacht had aangezien daar enorm veel getuigen van zijn en dus ook videobeelden.

scorpioen

#10 , 11 mar 2016 14:28

Als dat voor het eerst aangevoerd wordt in de laatste conclusie kan je handelen zoals ik reeds vermeld heb.

Kali

#11 , 11 mar 2016 14:53

Art. 748. § 2. Een partij die conclusie heeft genomen, mag ten laatste dertig dagen vóór de rechtsdag om een nieuwe conclusietermijn verzoeken, indien zij gedurende de termijn die aan de rechtsdag voorafgaat, een nieuw en ter zake dienend stuk of feit heeft ontdekt dat nieuwe conclusies rechtvaardigt.
Het verzoek wordt gericht aan de rechter door middel van een verzoekschrift waarin het nieuw stuk of feit alsook de invloed ervan op het onderzoek van het geschil nauwkeurig wordt aangegeven. Het verzoekschrift wordt ondertekend door de advocaat van de partij of, bij diens ontstentenis, door de partij zelf en het wordt ter griffie neergelegd in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn. (De griffier brengt het bij gewone brief ter kennis van de partijen en, in voorkomend geval, aan hun advocaat, en bij gerechtsbrief aan de niet verschenen partij.)

Lijkt me dat u onder deze toepassingsvoorwaarden valt.

Waren de conclusies van tegenpartij nu laattijdig neergelegd en/of medegedeeld? (conform uw ander topic)

Indien ze laattijdig werden neergelegd => wering vragen
Indien ze tijdig werden neergelegd; maar laattijdig werden medegedeeld dan kan u ook de wering vragen.

Johan nr 2
Topic Starter

#12 , 12 mar 2016 17:41

De afstempeling bij de post was tijdig. Blijkbaar is de brief wel een volle week onderweg geweest.
De conclusietermijnen werden dus gerespecteerd.

Ik heb de advocaat van de tegenpartij gecontacteerd en gevraagd of zij akkoord gaat met het gebruik van de videobeelden.
Ze heeft geweigerd. Ik ben niet op de hoogte of zij effectief weet heeft van wat de taken zijn die uitgevoerd worden en enkel de administratie van het bedrijf volgt, of dat dit een gepland iets is.
De termijn van 30d voor zitting is intussen sowieso voorbij dus ik zal deloyaal procesgedrag moeten inroepen en hopen op voldoende inzicht van het Hof.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”