Naar het vredegerecht zonder advocaat?

Tefal
Topic Starter

Naar het vredegerecht zonder advocaat?

#1 , 08 jul 2015 15:13

Hallo,

Na enkele maanden uitsluitend lezen, heb ik ook een vraag.

Mijn EPB-verslaggever van mijn woning voert zijn werk niet uit. Intussen ben ik al twee jaar aan het mailen en bellen en er komt maar geen schot in de zaak.
Ik heb hem een maand geleden een aangetekend (en per post) schrijven verstuurd met een datum waarop ik de uitvoering wil zien. Ik heb er ook in gezet dat ik het voor de vrederechter zou brengen indien dit niet gebeurd zou zijn.

Nu zijn we een maand verder en wil ik naar de vrederechter stappen. Ik denk dat een dwangsom vragen het beste middel is om tot uitvoering te komen. Ik heb geïnformeerd bij het vredegerecht, dat me doorverwijst naar een deurwaarder. De deurwaarder verwijst me door naar een advocaat.

Mijn vraag:
1. Is het mogelijk dat ik zonder advocaat deze zaak tot bij de vrederechter breng?
2. Hoe? :)

(Ik vrees dat ik sowieso problemen ga hebben met het terugvorderen van mijn kosten, dus ik heb weinig zin om ettelijke honderden euro's aan een advocaat te geven voor een eenvoudige zaak. Vandaar dat ik zelf de tijd en moeite erin wil stoppen.)
Alvsat bedankt voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Boens

#2 , 09 jul 2015 09:29

Ik ben ook eens naar de vrederechter geweest , dit was dan omdat mijn wasmachine na herstelling weer kapot was , eerst moest ik de hersteller een aangetekend schrijven sturen en pas erna kon ik naar het vrederechter gaan, ik kreeg toen geen antwoord en ben naar de vrederechter geweest ; deze laatste heeft dan de hersteller uitgenodigd en samen hebben we dan een oplossing gevonden , dit was wel zonder advocaat. succes ermee.

giserke

#3 , 09 jul 2015 09:57

U mag zonder advocaat voor de vrederechter verschijnen.
Of dit praktisch haalbaar is voor een leek, hangt van de case af.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2015 10:47

Het eerste wat u moet doen is de tegenpartij schriftelijk in gebreke stellen. Duidelijk zeggen wat u wil.

Daarna kan u de griffie vragen de tegenpartij te laten oproepen in verzoening. Voordeel: dit kost niets. Nadeel: als de tegenpartij niet komt opdagen of een verzoening niet mogelijk is staat u nog nergens. In die procedure kan de vrederechter geen vonnis uitspreken, een partij niet veroordelen.

Als u wil dat de vrederechter een vonnis uitspreekt, moet u de tegenpartij dagvaarden. Dat kan enkel met een deurwaardersexploot. Dan moet u dus een gerechtsdeurwaarder inschakelen en de kosten voorschieten. Als u van de rechter gelijk krijgt, veroordeelt deze de tegenpartij ook tot de kosten die u hebt moeten voorschieten.

Tefal
Topic Starter

#5 , 09 jul 2015 16:38

Bedankt voor de informatie. De tegenpartij is reeds schriftelijk in gebreke gesteld. Ik heb hem een maand de tijd gegeven om tot uitvoering te gaan.

Ik ga de verzoeningsprocedure starten. Hierbij heb ik nog een vraag; dien ik dit te doen op de plaats van de uitvoering van de werken (dus waar ik woon), of bij het vredegerecht van de woonplaats van de tegenpartij?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jul 2015 18:21

Zowel de rechter van de plaats waar de verbintenis moet worden ten uitvoer gelegd, als deze van de woonplaats van de verwerende partij is bevoegd. U kan dus kiezen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”