Maximale kost vredegerecht - nietigverklaring huuropzeg

djanodive
Topic Starter

Maximale kost vredegerecht - nietigverklaring huuropzeg

#1 , 30 apr 2008 17:24

Ik ga vermoedelijk de nietigverklaring aanvragen via de vrederechter, van mijn huuropzeg.

Ik ben echter niet zeker van het feit of ik zal gelijk halen of niet. Ik heb hier een ander topic over, maar de Huurdersbond geeft me niet veel kans om gelijk te halen. Alhoewel ik vind dat de Huurdersbond een beetje overroepen is, want ik heb de indruk dat ze zelf de wetgeving niet zo goed kennen.

Ik ga dus waarschijnlijk over enkele maand die nietigverklaring aanvragen en ik vraag me af wat dit me maximaal kan kosten bij de vrederechter. Los van een eventuele advokaat aan mijn kant.

Het gaat dus gewoon over het betwisten van de huuropzeg, de huur is heel laag, en men zal zich niet kunnen beroepen op het feit dat men schade geleden heeft doordat ik de nietigverklaring aanvraag, nog voor dat ik er uit moet (in mijn opzegperiode dus).

Zou de rechter mij kunnen een Rechtsplegingvergoeding doen betalen van 1200euro? Want je kan het zogezegd niet uitdrukken in geld, dus dan lees ik dat de rechter 1200euro neemt. Dit lijkt me in mijn situatie gewoon fel overdreven. Of zal de rechter gewoon rekenen dat het hier zou gaan tot over een vermoedeljike waarde van niet meer dan 249.99euro, wat me uiteindelijk een rechtsplegnigsvergoeding zal opleveren van 61euro? (is dit ondertussen gestegen?)

De gerechtskost zal vermoedelijk maar 150 euro zijn. Dat schrikt me niet af. Die Rechtsplegingsvergoeding is een ander paar mouwen. 61euro is niks, maar als het 1.200euro is?

Het enige dat de rechter kan vonnissen is dat ik in het ongelijk gesteld word. Deskundigen komen er niet aan te pas. Maw, ik moet de woning toch nog verlaten binnen die 6 maand (wat ik dan uiteraard zal doen).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2008 18:28

In principe 1.200,00 euro rechtsplegingsvergoeding. U kan vragen die te verminderen, maar wel vragen, anders kan de rechter het niet verminderen.

scorpioen

djanodive
Topic Starter

#3 , 30 apr 2008 19:49

Maar ik vraag me dan af hoe ik de rechter kan overtuigen die vergoeding te verminderen?

Moet ik dit doen op basis van eigen financiële middelen (dat ik geen hoog inkomen heb) of kan ik dat doen op basis van het feit dat ik kan aantonen dat de rechtzaak in mijn geval een kleine en korte rechtzaak is en waardoor de tegenpartij dus ook geen hoge kosten kan aantonen met uitzondering als ze de duurste advokaat contacteren in België of een advokaat nemen die gestationeerd is op 1000km van waar de rechtzaak plaatsvind?

Want 1.200euro in mijn geval is niet evenredig met de waarde van de rechtzaak. Als je ze tenminste in waarde kan uitdrukken. Eigenlijk is de waarde nul, maar allee...leg dat eens uit.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”