Opgeroepen als jurylid in een assisenzaak

WP002
Berichten: 1481

Re: Opgeroepen als jurylid in een assisenzaak

#46 , 22 okt 2014 17:05

In dat geval kan u misschien een aantal lessen voorbereiden die de studenten in zelfstudie kunnen verwerken, waarna er bij uw terugkomst vragen kunnen gesteld worden?
Dan word ik door mijn studenten ter plaatse gelyncht. Tenandere, als dergelijke vorm van lesgeven niet op het begin van het academiejaar in de studiegids vermeld wordt, komt daar gegarandeerd een opmerking van in het CIKO. Naast de onherstelbare reputatieschade schept men zo bovendien precedenten om examenresultaten e.d. ongeldig te laten verklaren. De tijd dat een docent op de unief zomaar zijn zin mocht doen is al lang voorbij hoor, tegenwoordig moet álles, maar dan ook álles, verantwoord worden, en als er van wordt afgeweken krijgt de docent in kwestie de volle laag. Wat jij dus hier voorstelt komt neer op academische zelfmoord.
Heeft uw wergever daar een back-up plan voor? Waarschijnlijk niet, als u zelfs geen twee weken kan gemist worden.
Dat loop ik al jaren te roepen. Neen, er is geen plan B voorzien. Ik heb in mijn carrière 1 week gemist met de Mexicaanse griep en 1 week wegens een vooraf geplande operatie. In het eerste geval heb ik alle uren de weken daarop moeten geven, wat maakt dat ik daar 24 a 30 uur per week contacturen heb gegeven (het voorbereidings- en verbeterwerk niet meegerekend). En dat is niet voor een klasje van twintig man maar voor een balorige aula met +100 studenten. In het tweede geval hebben we zoiets maanden op voorhand ingeroosterd, wat geen sinecure is (tekort aan lokalen, overlappende uren met andere richtingen/docenten...) Je stelt het veel makkelijker voor dan het is.
Laatst gewijzigd door WP002 op 22 okt 2014 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1481

#47 , 22 okt 2014 17:07

Sorry, maar een wetenschapper die volledig individueel werkt, zonder mederwerkers of zelfs een heus wetenschappelijk team rond zich, is niet meer van deze tijd.
Enkele andere mogelijkheden:
* medewerkers zijn onvoldoende gekwalificeerd
* medewerkers moeten zelf aan een andere groep lesgeven
* medewerkers worden betaald door het FWO en mógen niet meer dan x aantal uur les geven...
* medewerkers zijn niet aan dezelfde instelling verbonden en MOGEN dus geen les geven
* belangrijkste reden: er is gewoon GEEN geld voor suppleantie,

Tom, in theorie heb je gelijk maar ik denk dat je compleet geen voeling hebt met hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

Franciscus
Berichten: 38728

#48 , 22 okt 2014 19:25

Alle gekheid op een stokje:
U krijgt van de voorzitter van het Hof van Assisen een document waarmee u wettig mag afwezig zijn. U mag er gerust van zijn dat de universiteit de wettelijke geldigheid van dit document niet in twijfel zal trekken. Misschien voorleggen aan de juridische dienst die zullen deze stelling zeker bevestigen.
Trouwens uw wedde loopt gewoon door hoor.

Reclame

WP002
Berichten: 1481

#49 , 22 okt 2014 22:36

Trouwens uw wedde loopt gewoon door hoor.
Daar is het me niet om te doen. Alle gekheid op een stokje: als ik meer dan 1 week afwezig ben loopt de flow van het academiejaar onherstelbare schade op. De stof raakt niet op tijd klaar, collega's kunnen niet voortbouwen op de niet geziene leerstof... allemaal mooi in theorie wat u zegt maar de praktijk is toch iets anders. De voortdurende besparingen in het hoger onderwijs hebben danig genepen op het personeelsbestand: nagenoeg iedereen die een behoorlijke lesopdracht heeft is de facto onmisbaar, en de instelling heeft géén plan B. Niet dat ze niet willen maar er is gewoon geen geld. Enfin, ik voel dat deze discussie nergens meer toe leidt.

Franciscus
Berichten: 38728

#50 , 22 okt 2014 22:40

Misschien heeft het slachtoffer toch nog iets meer schade opgelopen.
Maar het is uw beslissing.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#51 , 03 nov 2014 10:21

Tom, in theorie heb je gelijk maar ik denk dat je compleet geen voeling hebt met hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Ik heb zeker en vast "voeling" met een situatie waarbij het management hun werk niet doet wat betreft knowledge transfert regelen zodat er geen "onmisbare personen" bij hen werken. Geloof me, ik heb ook ooit in een situatie gezeten waarbij mijn baas me wou beletten verlof te nemen omdat niemand mijn werk zou kunnen overnemen. Ik heb hem voor het ultimatum gezet: ik neem twee weken verlof binnen 3 maand. Ik heb ook een lijst met requirements opgemaakt waaraan mijn "collega" zou moeten voldoen. Een maand later waren we plots met twee. Op twee maand heb ik de persoon in kwestie mijn basistaken die zeker moesten gedaan worden tijdens mijn verlof kunnen uitleggen. Hij heeft me wel nog een paar keer gebeld die twee weken, maar dat stoorde me niet echt. Nog enkele maanden later kon hij perfect zelfstandig werken. Projectleiding en complexere zaken zaten nog steeds bij mij, maar ik was niet meer onmisbaar.

Soms moet je management in een positie dwingen dat ze MOETEN beslissen. Ik weet dat het de ijdelheid streelt om een situatie te laten bestaan waar je "onmisbaar" bent, maar je moet je daarover zetten en in het belang van het bedrijf (in uw situatie de unief) denken en daar actie naar ondernemen... Good luck!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#52 , 03 nov 2014 11:58

Alle gekheid op een stokje: als ik meer dan 1 week afwezig ben loopt de flow van het academiejaar onherstelbare schade op. De stof raakt niet op tijd klaar, collega's kunnen niet voortbouwen op de niet geziene leerstof... allemaal mooi in theorie wat u zegt maar de praktijk is toch iets anders. De voortdurende besparingen in het hoger onderwijs hebben danig genepen op het personeelsbestand: nagenoeg iedereen die een behoorlijke lesopdracht heeft is de facto onmisbaar, en de instelling heeft géén plan B. Niet dat ze niet willen maar er is gewoon geen geld.
U kan dit allemaal aan het Hof vertellen en vragen om die redenen vrijgesteld te worden. Het Hof zal daar dan over oordelen. De kans is niet onbestaande dat het Hof er rekening mee zal houden en u zal vrijstellen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”