statuut van benadeelde

vader2
Topic Starter

statuut van benadeelde

#1 , 04 feb 2008 12:33

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van "statuut van benadeelde" bij het parket. Momenteel heb ik een omgangsrecht voor mijn twee dochertjes elke twee weken, maar telkens krijg ik ze niet mee. Aangezien de klachten zich blijven opstapelen raadde de politie mij aan om dit aan te vragen bij het parket. Iemand een idee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 feb 2008 14:16

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon...mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering 17 april 1878).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”