Hallo,
Op 27 maart 2007 heeft de beslagrechter na een collectieve schuldbemiddeling, mij alle openstaande schulden kwijtgescholden. Nu word ik voor de tweede keer geconfronteerd met een bedrijf dat dit vonnis niet erkend. Eerst was er enkele maanden geleden Proximus: ik heb bij het online-bankieren per ongeluk op "Belgacom Mobile" gedrukt bij het ingeven van de begunstigde ipv op "Belgacom". Belgacom Mobile (Proximus dus) weigert de som die ik per ongeluk gestort heb, terug te betalen "omdat ik nog openstaande schulden heb en zij nooit een vonnis met kwijtschelding van de schulden door de beslagrechter ontvangen heb". Ik heb een aangetekend schrijven gestuurd met een copie van het vonnis, maar nog steeds mijn geld niet teruggekregen. Ondertussen heb ik de zaak aanhangig gemaakt bij de Ombudsdienst voor Telecom. Op 10 december ontving ik de eindafrekening voor gas en electriciteit. Ik zou 473 euro terugbetaald krijgen ivm te veel betaalde voorschotten. Ook hiervan heb ik nog geen cent gekregen. Toen ik vanmiddag met Eandis belde, begon het weer opnieuw: ik had nog openstaande schulden etc. en zij moesten eerst de goedkeuring tot terugbetaling krijgen van de advocate die de schuldbemiddeling gedaan heeft. Bij mijn weten is het mandaat van deze dame echter afgelopen en ik begrijp dan ook niet waarom zij zou moeten toestemming geven voor een terugbetaling... Het komt er eigenlijk op neer dat bedrijven duidelijk het vonnis van de beslagrechter naast zich neerleggen. Mijn vraag is nu: hoe kan ik afdwingen dat zij zich aan het vonnis (waartegen zij niet in beroep gegaan zijn) houden? Moet ik hiervoor naar de vrederechter of is er een andere instantie die zich hier mee bezighoudt? Ik neem aan dat ik niet de enige ben in deze situatie. Dank bij voorbaat! Annemie