Deurwaarder

j.demoor

Re: Deurwaarder

#16 , 22 jan 2014 08:38

“Art.1511 In het proces-verbaal van beslaglegging worden plaats, dag en uur van de verkoop aangegeven.Art.1512.Wordt het beslag gelegd in de woonplaats van de schuldenaar tegen wie het beslag geschiedt of in zijn tegenwoordigheid, dan wordt hem terstond een afschrift van het proces-verbaal gelaten, ondertekend door hen die het origineel hebben ondertekend; is de schuldenaar tegen wie het beslag geschiedt afwezig, dan wordt een afschrift ter hand gesteld of achtergelaten overeenkomstig de artikelen 35 en 38...”(Gerechtelijk Wetboek = Ger.W.)

“Art.38.§ 1. In geval een exploot niet kan worden betekend zoals bepaald in artikel 35, bestaat de betekening in het door de gerechtsdeurwaarder achterlaten aan de woonplaats of, bij gebrek aan een woonplaats, aan de verblijfplaats van de geadresseerde, van een afschrift van het exploot onder gesloten omslag met vermelding van de in artikel 44, eerste lid, bepaalde gegevens...Uiterlijk op de eerste werkdag die volgt op de betekening van het exploot, richt de gerechtsdeurwaarder hetzij aan de woonplaats, hetzij, bij gebreke van een woonplaats, aan de verblijfplaats van de geadresseerde,een door hem ondertekende brief...Wanneer de in het derde en het vierde lid bedoelde voorschriften verzuimd of onregelmatig verricht zijn, kan de rechter gelasten dat een nieuwe brief wordt gericht aan de geadresseerde van het exploot.”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
succes-sie

#17 , 22 jan 2014 11:58

Vooraleer een gerechtsdeurwaarder overgaat tot beslag moeten er al heel veel stappen zijn ondernomen (bvb ingebrekestelling - al dan niet aangetekend), maar door de gerechtsdeurwaarder zekerlijk een dwangbevel, betekening, bevel of betekening-bevel (dewelke in de brievenbus wordt gedeponeerd als U niet thuis zou zijn).

Bij deze laatste drie wordt dan (bijaldien U niet thuis was bij zijn eerste bezoek) een aangetekende brief verstuurd, waardoor U op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder een dubbel van de betekening kan ophalen.

Zou mij ter plaatse begeven naar het kantoor van de gerechtsdeurwaarder en het bewijs vragen van de aangetekende zending.

Ik vrees evenwel dat U geen gelijk zal halen : ofwel was er wel iemand thuis (bvb Uw partner - die het verzwegen heeft...) ofwel is de aangetekende zending niet afgehaald.

Zou mij eerste eens informeren bij Uw andere gezinsgenoten...

JanVates

#18 , 22 jan 2014 12:59

Zelf heb ik al twee keer een 'brief', één was over een uitzetting binnen de 5 dagen, in mijn bus gekregen die niet voor mij was. Denk dat dit in appartemensgebouwen wel vaker het geval is. Geen brief of verkeerde bus, dat maakt niks uit want de gerechtsdeurwaarder zal bij een procedure altijd winnen. Zijn woord is meer waard.

Reclame

wijtwee
Topic Starter

#19 , 23 jan 2014 15:20

Mensen, aub, lees wat ik in mijn vraag geschreven had:
1/PV van beslag lag op tafel --> het bedrag dat daarop stond hebben we betaald.
2/begin januari krijgen we een brief die de GDW in de bus heeft gestopt, dat de verkoop gaat doorgaan
3/wij begrijpen 2/ niet want wij hadden de som in 1/ al betaald!!
4/ik bel naar de GDW en daar zeggen ze mij dat ze PER GEWONE POST een eindafrekening gestuurd hebben - die wij dus nooit kregen! Ze hebben die brief NIET aangetekend bezorgd, noch zelf in de bus komen steken - ze zeggen zelf duidelijk dat ze hem per gewone post verstuurd hebben!
5/ Het enige wat ik mij afvroeg is WAAROM een GDW niet moet bewijzen dat die brief bij mij is afgeleverd! Zelfs als hij zegt dat die per gewone post verstuurd is.
En geloof mij, als we de eindfactuur zo gekregen hadden, hadden wij meteen betaald!

We hoeven trouwens niet de les gespeld te worden in de trend van "er moet al heel wat gebeurd zijn voor een deurwaarder komt" want ja, dat is zo, mijn man heeft een hartaanval gehad en daarmee verbonden medische kosten zijn een halve doodsteek geworden... Ik wens het niemand toe!!

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#20 , 23 jan 2014 16:25

5/ Het enige wat ik mij afvroeg is WAAROM een GDW niet moet bewijzen dat die brief bij mij is afgeleverd! Zelfs als hij zegt dat die per gewone post verstuurd is.
Dit is nu éénmaal de wet, blijkbaar. Het is zoals een politieagent die iemand een bekeuring geeft voor bellen achter het stuur: die agent moet ook niet kunnen bewijzen dat hij die overtreding gezien heeft. De wet gaat er van uit dat hij de waarheid spreekt, idem voor de gerechtsdeurwaarder: hij moet niet kunnen bewijzen dat hij die verstuurd heeft. Jammer genoeg kan jij niet bewijzen dat je hem NIET ontvangen hebt, daar ligt het probleem.
We hoeven trouwens niet de les gespeld te worden in de trend van "er moet al heel wat gebeurd zijn voor een deurwaarder komt" want ja, dat is zo, mijn man heeft een hartaanval gehad en daarmee verbonden medische kosten zijn een halve doodsteek geworden... Ik wens het niemand toe!!
Ik denk niet dat je dit persoonlijk moet opnemen, hoor. Men probeert te achterhalen waar de miscommunicatie foutgelopen is. Heb je ook de raad opgevolgd die hier reeds gegeven is ivm die torenhoge medische kosten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#21 , 23 jan 2014 16:28

Over dat laatste, het was (in mijn geval dan toch) eerder bedoeld als goede raad dan de les te spellen. Als je met ene deurwaarder te maken hebt, is het al te laat. Probeer het dus niet zover te laten komen door facturen tijdig te betalen of een concreet afbetalingsplan overeen te komen. Nogmaals, enkel goede raad, ik wens zelden iemand een deurwaarder toe.

JPV
Juridisch actief: Ja

#22 , 23 jan 2014 17:31

Mensen, aub, lees wat ik in mijn vraag geschreven had:
1/PV van beslag lag op tafel --> het bedrag dat daarop stond hebben we betaald.

1/ De vraag is wanneer je dat betaald hebt. Heb je betaald zodat het geld voor die 25e (of wanneer was het) op de rekening komt, of heb je tegen de 25e betaald?

ivm dat laatste: het beste wat je kan doen (om nog meer hartaanvallen te vermijden) is in collectieve schuldenregeling te gaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#23 , 24 jan 2014 00:49

U zit in deze procedure :
"""Ondanks de beslagprocedure zal de gerechtsdeurwaarder al het mogelijke doen om toch nog tot een minnelijke schikking te komen (afbetalingsplan, termijnen). Pas wanneer dit op niets uitloopt, zal hij de procedure op definitieve wijze moeten afhandelen. Dit kan leiden tot de verkoop van een onroerend goed (door tussenkomst van de notaris) of van roerende goederen."""
hun tarieven ttz de afkortingen staan hier
http://www.gerechtsdeurwaarders.be/inde ... der/tarief" onclick="window.open(this.href);return false;
en de bepaling van de tarieven gebeurd via deze wetgeving.
http://www.gerechtsdeurwaarders.be/imag ... tarief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen ALS u wel op tijd betaald hebt ( dus binnen de periode nadat de gerechtsbrief waarin het uitvoerend beslag wordt aangekondigd) hebt u een kans om gelijk te krijgen en zoals reeds gezegd alvorens u DIE brief op uw tafel krijgt is er al een ganse reeks van activiteiten aan vooraf gegaan. Van aangetekende brieven, aanmaningen enz enz.
U had op dat ogenblik reeds kunnen reageren .... maar los van wat u had kunnen doen ... wij kennen niet alle elementen dan nog trachten wij hier steeds te helpen en u te begeleiden.
Ook de mogelijkheid om via een sociale dienst waar u uw volledig dossier kan meenemen en die rechtstreeks aan u kunnen vragen stellen en teksten lezen.
Deze diensten kunnen direct contact opnemen met een deurwaarder en kunnen trachten en dat lukt in een aantal gevallen wel een 'regeling' te treffen.
Ik heb meerdere situaties gekend dat na tussenkomst en wel een regeling uit de bus kwam ...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”