Gerechtskosten vergeten toe te kennen door rechter

belmans
Topic Starter

Gerechtskosten vergeten toe te kennen door rechter

#1 , 09 nov 2013 02:19

Hallo ,

vandaag kreeg ik via mijn advokaat de uitspraak van de rechtbank . Deze was in mijn voordeel maar de rechter is per vergissing de gerechtskosten welke we gevorderd hadden vergeten te vermelden .... !!
Er werd ook geen voorbehoud gemaakt waardoor we naar het hof van beroep moeten gaan en de ganse procedure opnieuw moeten doorlopen wil ik aanspraak maken op de vergoeding voor mijn advokaat te betalen .

Kan ik dit niet op een andere manier bekomen ? ( mail naar contactpersoon bij het gerecht om te informeren of dit met rede vergeten is ? )

De tegenpartij zal hier wel blij mee zijn natuurlijk :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ippa

#2 , 09 nov 2013 09:06

Wanneer een uitspraak (vonnis) geweest is, dient u voor nieuwe elementen "in beroep" te gaan.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2013 12:45

Of de rechter dit vergeten is, dan wel uw advocaat geen opgave van de kosten gemaakt heeft, is nog maar de vraag. Als de kosten door de rechter in een eindvonnis niet vastgesteld (vereffend / begroot) worden is dit meestal omdat de partij geen opgave van haar kosten gedaan heeft.

Maar dit terzijde, en, wat beter nieuws is voor u. Als de rechter nagelaten heeft om de kosten vast te stellen kan u met een eenvoudig verzoek aan de rechtbank de zaak opnieuw laten vaststellen om deze kosten te laten vaststellen / begroten / vereffenen. U moet daarvoor niet in beroep gaan.

Zie Cass., 5 januari 2007, rolnummer C.05.0483.N, http://jure.juridat.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

belmans
Topic Starter

#4 , 09 nov 2013 13:55

Onze gerechtskosten werden wel opgegeven door mijn advokaat in het dossier , dus een vergetelheid van de rechter ....

alleszins bedankt ik informeer hierachter .

scorpioen

#5 , 09 nov 2013 14:59

Onze gerechtskosten werden wel opgegeven door mijn advokaat in het dossier.
Hoe weet u dat?

belmans
Topic Starter

#6 , 11 nov 2013 04:34

Omdat dit gewoon in onze besluiten geschreven staat :

"Eiser in tussenkomst en vrijwaring te veroordelen tot betaling van de gerechtskosten aan zijde van concluant begroot op de rechtsplegingsvergoeding van ...........€"

scorpioen

#7 , 11 nov 2013 11:07

Vroeger was het de gewoonte dat in de conclusie onderaan, nog na de handtekening van de advocaat een "opgave van de kosten" gemaakt werd. Ook nu doen de meeste advocaten dit nog steeds.

Er zijn echter advocaten die dit niet meer doen en in de tekst zelf van hun conclusie het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding vermelden. De rechter die de gewoonte heeft om de "opgave van de kosten" te bekijken leest hier gewoon overheen. Ik heb nog vonnissen gezien waarin de rechter schrijft dat een partij geen opgave van haar kosten gemaakt heeft, terwijl het bedrag van de gevorderde gerechtskosten wel degelijk in de tekst van de conclusie stond.

Nu, zoals ik al schreef: geen probleem, gewoon opnieuw vaststelling vragen om de kosten te laten vaststellen. Dat zou geen probleem mogen geven.

Gerechtelijk Wetboek

Art. 1021

Partijen kunnen een omstandige opgave indienen van hun onderscheiden kosten, met inbegrip van de rechtsplegingsvergoeding, zoals bepaald in artikel 1022. In dat geval worden de kosten in het vonnis vereffend.
Werden de kosten in het vonnis niet of slechts gedeeltelijk vereffend, dan wordt de beslissing over de kosten, waarover niet werd gestatueerd, geacht te zijn aangehouden. In dat geval geschiedt de vereffening, op de vordering van de meest gerede partij, door de rechter die de uitspraak heeft gedaan, voor zover zijn beslissing niet werd bestreden; de rechtspleging wordt hervat en voortgezet overeenkomstig artikel 750 en volgende.

belmans
Topic Starter

#8 , 11 nov 2013 18:55

Bedankt voor uw advies ,

ik ga kijken of we er iets mee kunnen doen .

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”