vorm en opmaak synthese conclusie? Waar vind ik een model?

inina
Topic Starter

vorm en opmaak synthese conclusie? Waar vind ik een model?

#1 , 29 okt 2013 19:58

Geachte forumleden,

Ik ben op zoek naar een boek, cursus, website, eventueel een vonnis? of een plaats waar ik een "model synthese conclusie" zou kunnen vinden zoals kan worden gebruikt op de rechtbank van eerste aanleg.

Het belangrijkste is dat ik het verschil zou leren kennen tussen een "gewone conclusie" en een "synthese conclusie."

Hoe moet ze er uitzien, welke elementen moet ze bevatten en zijn er bepaalde zaken (speciale uitdrukkingen?) die erin dienen te staan op straffe van nietigheid.

Ik wil op zoek gaan in een bibliotheek van de universiteit, maar kreeg graag een tip van iemand op dit forum op welke manier ik snel zou kunnen vinden waarnaar ik op zoek ben.

Met veel dank bij voorbaat

Inina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 29 okt 2013 20:10

Een gewone conclusie en syntheseconclusie zijn qua vorm identiek, een syntheseconclusie dient echter alle elementen te bevatten die u in u eerdere conclusies hebt verwerkt, de rechter zal enkel rekening houden met u synthese (of laatste ) conclusie.

inina
Topic Starter

#3 , 30 okt 2013 06:57

Hartelijk dank voor uw antwoord Kali

Al heb ik toch nog een bijkomende voor mij belangrijke vraag.

Mag die synthese conclusie redelijk uitgebreid zijn, omdat het nu eenmaal een zwaar dossier is geworden omwille van het verloop van de procedure zelf? Of moet ze echt kort en bondig zijn bv enkel simpel aanhalen van de feiten punt per punt zonder verder commentaar, maar eventueel wel met stukken als bewijs in bijlage?

En vooral, mogen er ook nog nieuwe elementen worden toegevoegd zo de tegenpartij (verweerders) nog een laatste termijn heeft om hierop te reageren voor de zitdag?

Met alle achting en vriendelijke groeten

Inina

Reclame

Kali

#4 , 30 okt 2013 07:51

Die mogen uitgebreid zijn, het is uw laatste verweer, maar hou er rekening mee dat een rechter ze ook nog moet lezen, dus zorg dan wel bij 20+ blz voor een duidelijke structuur en layout ... Zorg ook dat je niet enkel feiten maar ook recht hebt...

Je mag nieuwe stukken en elementen aanhalen zolang de andere partijen kunnen antwoorden, indien ze niet meer kunnen antwoorden heb je risico dat ze wering/ art748 Ger w vragen ...

inina
Topic Starter

#5 , 30 okt 2013 14:51

Hartelijk dank Kali voor deze toelichting. Ben in de bibliotheek gaan zoeken maar heb hierover niks gevonden.
met alle achting en vriendelijke groeten
Inina

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”