rechtsplegingsvergoeding zonder advocaat.

jensclcl
Topic Starter

rechtsplegingsvergoeding zonder advocaat.

#1 , 21 sep 2013 23:45

Ik ben onlangs gewonnen in een rechtszaak tegen mijn persoon, en in het vonnis stond het volgende.

"Veroordelen eiseres tot de kosten van het geding, deze tot op heden aan de zijder van eiseres begroot op € 151,86 voor dagvaardingskosten en rolstelling en € 440 voor rechtsplegingsvergoeding, en aan de zijde van verweerder niet begroot zijnde."

Er staat dat er rechtsplegingsvergoeding moet worden betaald, maar ik had geen advocaat. Ik was onder de indruk dat je er geen recht op had zonder advocaat. Ik had op het vonnis compensatie gevraagd, omdat de rechtszaak compleet belachelijk was (de tegenpartij had de foute persoon gedagvaard). Aan wie moet deze 440 euro dan betaald worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 22 sep 2013 02:18

Er staat dat de kosten van het geding door eisers dienen betaald te worden, en de rechter begroot de kosten van EISERS...

M.a.w. Eisers moeten de kosten van dagvaarding en eigen rechtsplegingsvergoeding zelf dragen ...

U krijgt geen rechtsplegingsvergoeding, het vonnis stelt duidelijk dat aan de zijde van verweerder de kosten niet begroot worden, omdat er ook geen zijn.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2013 10:10

Ik had op het vonnis compensatie gevraagd, omdat de rechtszaak compleet belachelijk was (de tegenpartij had de foute persoon gedagvaard). Aan wie moet deze 440 euro dan betaald worden?
De rechtsplegingsvergoeding is een forfaitaire tegemoetkoming in de kosten en erelonen van de advocaat
van de in het gelijk gestelde partij (art. 1022 Gerechtelijk Wetboek).

Enkel de partij die door een advocaat wordt bijgestaan kan aanspraak maken op een rechtsplegingsvergoeding.

Naast de rechtsplegingsvergoeding kan schadevergoeding gevorderd worden voor tergend of roekeloos geding. Dat kan ook als je niet bijgestaan wordt door een advocaat. Deze schadevergoeding wordt enkel toegekend als een partij duidelijk een fout gemaakt heeft. Dat een partij zich niet gedragen heeft als een normale, voorzichtige procespartij geplaatst in dezelfde omstandigheden. Het feit dat men een zaak verliest impliceert niet noodzakelijk dat men een fout gemaakt heeft en geeft dus nog geen aanleiding tot betaling van een schadevergoeding voor tergend of roekeloos geding.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”