Geachte,
Ik vraag me af of men een deurwaarder documenten kan laten bezorgen aan de tegenpartij welke noodzakelijk zijn als bewijs voor eiseres in een burgerlijke procedure. Volgens de griffier welke ik vanmorgen sprak op de rechtbank worden alle documenten ongeldig verklaard indien tegenpartij beweerd dat hij ze nooit heeft gezien.
Indien een deurwaarder ze mag afleveren kan tegenpartij dat nog zéér moeilijk beweren.
Normaal zouden deze documenten moeten beschreven zijn in de conclusies zelf met verwijzing naar het betreffende stuk nr, maar dat is NIET het geval. Mijn advocaat heeft er wel enkele op deze manier beschreven in de conclusie, maar de overgrote meerderheid staat enkel vermeld in een bijhorende inventaris. De stukken zelf liggen NIET op de rechtbank. Bij navraag zei de griffier dat alle originele stukken teruggegeven worden aan partijen, “omdat zij ze misschien nog nodig hebben” op deze manier kunnen bepaalde belastende documenten dan ook nog gemakkelijk “verdwijnen – of zoek geraken?” Om dat laatste te vermijden en de tegenpartij geen kans te geven om op de zitdag te verklaren dat ze de stukken nooit gezien hebben, zou ik graag een deurwaarder inschakelen.
Maar mag/kan dat ?? En hoeveel tijd moet tegenpartij dan nog over hebben om zijn eerste conclusies af te leveren op de rechtbank?
Ik heb mijn advocaat een aangetekende ingebrekestelling verstuurd en toen ik dat op de griffie –rechtbank zei was men daar zeer verwonderd. Al heeft men ook toegegeven dat het een “lastig dossier” is.
Graag een reactie indien mogelijk.
Met dank bij voorbaat en vriendelijke groeten
Inina