vonnis bij verstek

maugham
Topic Starter

vonnis bij verstek

#1 , 29 nov 2007 12:22

mijn ouders gingen in broep tegen een vonnis van de vrederechter (huurprobleem). De zaak werd niet behandeld op de inleidende zitting.Nu krgen ze vorige week plots een vonnis in de bus.De zaak is voorgekomen op 26 oktober en ze wisten van niets. Geen gerechtsbrief, niets. Ook de advocaat van de tgenpartij liet niets weten. Het gaat om de rechtbank van eerste aanleg vanGent. Er is wel een groot bedrag mee gemoeid en de uitspraak van de vrederechter (een plaatsvervanger) was ook al bekomen op een valse manier en met valse getuigschriften .Kan dat zomaar? Kan de staflouder daar iets aan doen? Of moeten we een brief schrijven naar de koning? Of de Hoge Raad? Kan de Procureur optreden in zo'n zaken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sedlex

#2 , 30 nov 2007 14:32

als er vonnis is verleend zonder dat u of iemand voor u verschenen bent, is er (vermoedelijk) bij verstek veroordeeld.

In dat geval kunt u verzet aantekenen.

ART. 1047

Tegen ieder verstekvonnis kan verzet worden gedaan, onverminderd de bij de wet bepaalde uitzonderingen.

Het verzet wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot, dat dagvaarding inhoudt om te verschijnen voor de rechter die het verstekvonnis heeft gewezen.

Met instemming van de partijen kan hun vrijwillige verschijning die formaliteiten vervangen.

De akte van verzet bevat, op straffe van nietigheid, de middelen van de eiser in verzet.

[ Het verzet kan door de partij, haar raadsman of de voor de partij optredende gerechtsdeurwaarder worden ingeschreven in een register dat daartoe gehouden wordt ter griffie van het gerecht dat de beslissing heeft gewezen. De inschrijving omvat de namen van de partijen en hun raadslieden alsook de datum van de beslissing en van het verzet. ]

ART. 1048

[ De termijn om verzet aan te tekenen is één maand te rekenen vanaf de betekening van het vonnis of de kennisgeving ervan overeenkomstig artikel 792, tweede en derde lid. ]

ART. 1049

Wanneer de eiser in verzet een tweede maal verstek laat gaan, is een nieuw verzet niet meer ontvankelijk.

maugham
Topic Starter

#3 , 30 nov 2007 20:53

Er werd geen gerechtsbrief verstuurd, niets Ze waren hoegenaamd niet op de hoogte gebracht dat de zaak op 26 oktober zou voorkomen. Er is duidelijk kwaad opzet in het spel. In verzet gaan bij zo'n rechters levert ook niet veel op; wie dat doet doet meer. de deurwaarder raadde aan om in cassatie te gaan. Wat vindt u daarvan? Dank bij voorbaat.

Reclame

Sedlex

#4 , 30 nov 2007 21:47

ze hadden nochtans tot 26 november om verzet aan te tekenen.
gerechtsbrief of niet, vanaf je kennis hebt van een vonnis op verstek tegen je, heb je (ongeacht of je voor de zitting van dat eerste vonnis werd opgeroepen) nog een maand tijd om verzet aan te tekenen.

Als men in de verzetsakte de situatie had uitgelegd, en op de volgende zitting uitstel had gevraagd, hadden uw ouders toch nog een maand of vier(minstens!) tijd gehad, en daarna een vonnis op tegenspraak gehad, waar ze nog tegen in beroep konden gaan later.

Als je denkt een grondige reden te hebben (en kwaad opzet kan bewijzen) bvb. kan je dan nog in die verzetsprocedure vragen de rechter te wraken.

Cassatie zal: lang duren, duur zijn, met een onzekere uitslag.

maugham
Topic Starter

#5 , 01 dec 2007 11:13

Een rechter kan je maar wraken als een advocaat die minstens tien jaar aan de balie is aangesloten zijn handtekening zet onder het verzoekschrift tot wraking. En wie ga je daarvoor vinden? Mijn ouders hadden slechts het vruchtgbruik van het huurhuis maaar mijn dochter, studente, is de eigenaar. Kunnen mijn ouders geen afstand doen vand at wruchtgebruiken kan mijn dochter die procedure niet overnemen met de 600.000 frank schadevergoeding die de huurders eisen voor genotsderving (allmaall op een valse manier bekomen, kan ik bewijzen, het huis is amper 35 jaar oud en in goede staat met centrale verwarming enz )dan kan zij ook de kosteloze rechtspleging aanvragen om in cassatie te gaan. Want wraken zal denk ik niet lukken,welke advocaat ga je daarvoor vinden om een handtekening te zetten?Wat denkt u? Is het mogelijk dat mijn dochter de procedure op zich neemt?Mijn ouders kunnen toch ook maar moeoilijk zo'n sommen geld betalen voor een huis dat niet van hen is.Dank bij voorbaat.

Sedlex

#6 , 01 dec 2007 13:28

Wie ga je daarvoor vinden? Een advocaat met 10 jaar ervaring, zoals je zelf zegt. Er moet wel een grondige reden zijn.

Voorts blijf ik erbij dat U verzet had moeten aantekenen.

en nu dus beroep

maugham
Topic Starter

#7 , 01 dec 2007 13:39

Hartelijk dank voor uw antwoord. Er is nog tijd om verzet aan te tekenen, de ziting had plaats zonder dat we het wisten op 26 oktober, maar het vonnis is pas gisteren betekend. Het is wel uitvoerbaar bij voorraad.
Maar het heeft geen zin verzet aan te tekenen bij diezelfde rechters. En welke advocaat gaat een handtekening plaatsen onder een verzoekschroft tot wraking ; hij gaat toch geen ruzie stoken met rechters die hij nog nodig heeft; het is tenslotte zijn broodwinning. Daarom zei de deurwaarder om cassatie aan te ketekenen.
Kan mijn dochter het proces en de schadevergoeding enz niet overnemen als mijn ouders afstand doen van hun vruchtbegruik? Zij is de eigenaar van het huis en heeft recht op de kosteloze rechtspleging..,Wat denkt u?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”