Ik kan niet verschijnen op de oproep van het Vredegerecht

Francesco
Topic Starter

Ik kan niet verschijnen op de oproep van het Vredegerecht

#1 , 24 mei 2013 15:26

Ik heb een oproeping gekregen (via deurwaarder) om te verschijnen voor het vredegerecht.
Op deze dag ben ik niet in Belgie wegens reeds geplande vakantie.
Tevens ben ik niet getrouwd (geen vervangende echtgenoot)

Hoe kan ik deze oproepdatum laten uitstellen of moet ik mij door iemand laten vertegenwoordigen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2013 16:10

Je kan proberen uitstel te vragen op de griffie, of anders een advocaat sturen.

Als je er niet bent ben je zowiezo veroordeelt bij verstek, je kan dan natuurlijk nog steeds in beroep gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg

#3 , 24 mei 2013 16:25

Als je er niet bent ben je zowiezo veroordeelt bij verstek, je kan dan natuurlijk nog steeds in beroep gaan.
Als je bij verstek veroordeeld bent, kan je in verzet gaan.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

scorpioen

#4 , 24 mei 2013 19:20

U kan een brief schrijven naar de vrederechter (kopie opsturen naar de advocaat van de tegenpartij) waarin u uitlegt dat u wel wil, maar niet kan aanwezig zijn en om uitstel verzoekt.

Alles hangt af van de rechter, maar hij is niet verplicht de zaak uit te stellen en de meeste rechters zullen het ook niet doen.

U kan ook tegelijkertijd in de brief uw argumenten ontwikkelen om u te verdedigen en de stukken die u ter uw verdediging wil gebruiken mee opsturen (ook hier weer: kopie aan de advocaat van de tegenpartij opsturen). De vrederechter kan dan met die argumenten rekening houden (als hij wil, hij moet niet als u niet verschijnt).

Maar de normale manier volgens de wet, als u niet kan verschijnen, is u laten vertegenwoordigen door een advocaat. U kan u ook laten vertegenwoordigen door uw broer, zus, vader, moeder, kind (meerderjarig). De wet spreekt van "echtgenoot of een bloed- of aanverwante houder van een schriftelijke volmacht en speciaal door de rechter toegelaten."

archimedes

#5 , 30 mei 2013 12:18

geldt dat ook voor eerste aanleg en hof van beroep?

scorpioen

#6 , 30 mei 2013 13:23

geldt dat ook voor eerste aanleg en hof van beroep?
Als u daarmee bedoelt de vertegenwoordiging door echtgenoot of bloed- of aanverwant, is het antwoord: neen. Dat kan niet bij de rechtbank van eerste aanleg of het hof van beroep.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”