bevoegdheid om te seponeren

PeterMG
Topic Starter

bevoegdheid om te seponeren

#1 , 17 mar 2013 11:22

Hallo,

In onderstaand artikel van het nieuwsblad staat te lezen dat het hof van beroep een zaak seponeert. Kan dit wel? Ik ben leerkracht humane wetenschappen in het secundair onderwijs en heb mijn leerlingen tot nog toe altijd geleerd dat het de taak is van het parket om een zaak te seponeren.

MENEN - Het hof van beroep heeft de zaak rond CharlesR. geseponeerd. De 86-jarige man die naar zijn kleindochter schoot in november 2010 in Menen is intussen overleden. De aanleiding voor de schietpartij was een ruzie tussen de man en zijn één jaar jongere vrouw, waarvan de kleindochter getuige was. In eerste aanleg kreeg de man nog twee jaar voorwaardelijk omdat rekening werd gehouden met zijn beginnende dementie. Het parket ging echter in beroep, maar omdat de man op kerstavond is overleden, wordt de zaak nu stopgezet.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=3J3M08G5" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvg

PeterMG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mar 2013 19:04

In het artikel wordt ten onrechte gesproken van "seponeren".

Het hof van beroep heeft vastgesteld dat de strafvordering vervallen is door het overlijden van de beklaagde.

Iemand die overleden is kan niet meer strafrechtelijk veroordeeld worden.

disclosure

#3 , 05 apr 2013 01:26

Inderdaad, een seponering is een beslissing om een vervolging niet in te stellen als O.M. Hierop bestaan geen uitzonderingen naar mijn weten (er is immers geen rechtsmiddel mogelijk).

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2013 09:24

Als het openbaar ministerie de zaak seponeert kan de benadeelde nog altijd de dader rechtstreeks dagvaarden voor de correctionele rechtbank. Dit heeft hetzelfde gevolg als een dagvaarding door het O.M.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”